עמוד:66

עמ עמ עמ 82 82 82---78 78 78 ''' : הסוגה : פרק מתוך ספר – הסוגה המטופלת בפרק זה היא : טקסטים נרטיביים , והתת-סוגה : סיפור , פרק מספר קריאה . בכיתות ה–ו בתכנית הלימודים לכיתות ה–ו ממליצים לקרוא סוגי טקסטים ספרותיים שונים : מגוון רחב של סיפורים מתקופות שונות , מאת יוצרים שונים ומתרבויות שונות , כולל תרגומים , וכן סיפורים קצרים וארוכים במגוון של נושאים ושל תת-סוגות . לפי תכנית הלימודים : הסיפור הוא טקסט חווייתי-אמנותי , המספר על אירועים ומצבים הנוגעים לחברת האדם . המציאות הסיפורית שבה הוא מתרחש היא פרי מבדה שלתוכה ארוגים חומריו המציאותיים או הדמיוניים . הסיפור האופייני בנוי בדרך-כלל על-פי תבנית קבועה , המכילה את הרכיבים : פתיח / הרקע : הצגת הדמויות , תיאור הזמן והמקום של ההתרחשות , עלילה ובה : אירוע מאתחל , סיבוך , שיא , התרה . בבניית רצף העלילה , בקישור בין אירועים עוקבים , יש שימוש בפעלים בזמן עבר , בקשרי סיבה ( כי , בגלל , מפאת , הודות ל ( ... ובקשרי זמן ( אגב כך , אחר כך , מאז , כש ,... בעוד ש . ( ... באפיון הדמויות יכולים להופיע : תיאורים של המראה החיצוני , תיאור רגשות ומחשבות ( פועלי רגש וחשיבה , ( תיאור מעשים , דיאלוגים . לפי תה " ל , עמ ' 49 מבנה הסיפור – הסיפור קלאסי נרקם תמיד סביב אירוע שקרה ( או שיקרה . ( סביב אירוע מאתחל , עלילה , התרה . בכתיבה של סיפור יש לכוון את התלמידים לבנות חלקים אלה . בהבנת סיפור יש לזהות את האירוע המאתחל , להבין מה גרם לו . עמ עמ עמ 80 80 80 ''' : הצעה לפעילות – בעקבות הקריאה כדאי לערוך שיחה בכיתה על תוכן הקטע : מה מסופר בו ? מה מרשים / מפחיד ? מה היו רוצים לדעת ? עמ עמ עמ 82 82 82 ''' : הצעה לפעילות – בהמשך לפעילות 9 אפשר לבקש מהתלמידים שיסבירו את הבחירות שעשו בתהליך היצירה שלהם . למשל , מה מיוחד במשפט שבחרו לכרזה ? בצבע ? בסגנון האות ? וכן הלאה – בהצעות האחרות . עמ עמ עמ 86 86 86 ''' : הצעה לפעילות – בעקבות פעילות 11 ( שיחה על הנאום , ( אפשר להציע לכתוב מכתב תגובה על הנאום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר