עמוד:61

מוטמע גם תהליך הכתיבה : סיעור מוחות , העלאת רעיונות , פיתוח וארגון , משוב ועריכה . בכיתה ו יעסקו גם בטיעון בעל-פה . פעילויות לפי רכיבי החינוך הלשוני קריאה והבנה – פעילות 1 הבעה בכתב – פעילות , 2 פעילות , 3 פעילות , 4 פעילות 5 הבעה בעל-פה והאזנה – פעילות 4 אוצר מילים – פעילות 1 ידע לשון – פעילות , 3 פעילות , 4 פעילות 5 נושאי לשון בפרק ביטויים ( פעילות , ( 1 משלב , כתיב , פיסוק , תחביר ( פעילות , ( 3 פתגמים ( פעילות ( 17 הטיעון – מבנה הטיעון משמש כמעט תמיד את הסוגה " טקסט שכנוע עיוני . " זהו מבנה בסיסי , השכיח ביותר והשימושי ביותר בקריאה ובכתיבה בבית-הספר . הטיעון הוא דגם המשמש את כותבי הטקסטים או את הדוברים המציגים טענה , ורוצים להוכיח אותה . במרכזו של הטיעון – הטענה ( עמדה , ( הדעה . מבנה הטיעון מכוון לשכנע את הקוראים / המאזינים בנכונות הטענה . לכן המשכו יהיה ביסוס לטענה : נימוקים , דוגמות , הסברים , נתונים ועובדות . במבנה הקלאסי הטענה תבוא ( לרוב ) בפתיחה , ובסיום תנוסח לרוב המסקנה הנובעת מהטיעון . על מאפייני מאמר עמדה ועל מבנה הטיעון בתכנית הלימודים , ראו בפרק " עניין משפחתי . " הצעה לפעילות : פתגמים – פעילות כזאת משיגה מטרה כפולה : פיתוח רעיון לטיעון מורחב והיכרות עם לשון המקורות . לכתיבת הטיעון יש להקדים בירור והסבר של הפתגם . אפשר להציע לתלמידים פתגמים אחרים , כדי שיפתחו אותם לטיעון , כמו בפעילות 18 ( עמ ' ( 63 בספר לתלמידים . פתגמים אפשריים : אל תסתכל בקנקן , אלא במה שיש בו .   אל תדון אדם , עד שתגיע למקומו .   שלח לחמך על פני המים , כי ברוב הימים תמצאנו .   אם אין אני לי – מי לי ?  

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר