עמוד:54

פרק הבעה : כתבה פרק זה הוא הרחבה של פרק הנושא " ירוק . " בעקבות שתי הכתבות העיתונאיות שקראו בפרק הנושא , בפרק זה התלמידים מתנסים בכתיבת כתבה . על אופי הכתבה העיתונאית ראו בפרק " ירוק . " בכתיבת הכתבה התלמידים מתנסים בתהליך הכתיבה – איסוף מידע , העלאת רעיונות , פיתוח וכתיבה , מיזוג , ולבסוף – עריכה ועיצוב בעזרת דף משוב . מיומנויות הכתיבה הנדרשות לכתבה דומות למיומנויות כתיבה של חיבור או של עבודה . זכר ונקבה בעברית יש סימון למין הדקדוקי של הנקבה . עם זאת , יש בעברית עודפות של סימון הנקבה . דוגמות : הארנבת – רגליה הקדמיות קצרות . הנקבה מסומנת בשם העצם ארנבת – סיומת סת , בכינוי השייכות לנקבה – סיה , ובשם התואר בנקבה רבים – ? ת . הצעה לפעילות : תקינות במין שם העצם – בהזדמנות זאת אפשר להתעכב על שמות עצם , שרבים מאוד שוגים במין הדקדוקי שלהם : צומת ( מסוכן ) – זכר ; גרב ( חדש ) – זכר ; עט ( כחול ) – זכר . יחיד ורבים הצעה לפעילות : מר ? ים ליחיד – כדי לעבות את התרגול של המספר הדקדוקי , אפשר לתת קטע קצר , שסומנו בו שמות עצם ברבים . התלמידים יהפכו את שמות העצם ברבים לצורת היחיד , ויציינו את המין של שם העצם : זכר או נקבה . אם אינם יודעים , יבדקו במילון . " לשון בכיף " – תרגול נוסף בנושא המין הדקדוקי ניתן למצוא באתר אופק , במדור " לשון בכיף , " ביחידה " הוא והיא , " בכתובת : . http : // ofek . cet . ac . il / Lashon השימוש באתר כרוך במנוי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר