עמוד:53

עמ עמ עמ 43 43 43---41 41 41 ''' : שמות עצם – בפרק זה – אגב קריאת כתבות מידע עוסקים בשמות עצם , ובמושגים הקשורים למאפיינים של שמות העצם : זכר-נקבה ( מין דקדוקי , ( יחיד-רבים ( מספר דקדוקי . ( כידוע , טקסט מידע לסוגיו הוא בעל מאפיינים שמניים – הוא דחוס בשמות עצם , בצורות סמיכות , בשמות פעולה וכדומה . חלקי הדיבור – את כל עשרות אלפי המילים בשפה אפשר לחלק למספר קטן של קבוצות , הנקראות " חלקי דיבור . " חלקי הדיבור העיקריים הם : שמות עצם , שמות תואר , פעלים ומיליות . שמות העצם , שמות התואר והפעלים הם מילות תוכן , שכן הם מייצגים רעיון או אובייקט . המיליות , לעומתן , נקראות מילות תפקוד , כיוון שהן מייצגות יחסים בין דברים או בין חלקים במשפט / בפסקה . שמות העצם הם הקבוצה הגדולה ביותר ( בהרבה ) משאר קבוצות המילים . בחרנו לעסוק בקבוצות חלקי הדיבור הבולטות והחשובות ביותר – במילות התוכן : שם העצם , הפועל , ובמילות התפקוד : מילות היחס ומילות הקישור . לפי תכנית הלימודים : שם העצם – בין הנושאים והמושגים בתחום השם נמנים בתכנית הלימודים : " הבחנה דקדוקית בין זכר לנקבה , בין יחיד לרבים ולזוגי בשמות העצם .   התאם במין ובמספר בין שמות לפעלים , לתארים ולשמות מספר .   מתוך : תה " ל , עמ ' 69 הסימן לשם עצם הוא האפשרות להוסיף לו ? ל או כינוי שייכות ו / או ה ' היידוע . דוגמה : ??? ר – האם המילה היא שם עצם , פועל או שם תואר ? העובדה שניתן לומר " השיפור שלי " היא סימן לכך שזהו שם עצם . שמות עצם בטקסט מידע – כאמור , בטקסט מידע יש שמות עצם רבים , כי הם נושאים מידע וכן הם מאפשרים פירוט , דיוק ודחיסה של מידע . זאת גם הסיבה שבטקסט מידע תהיה נטייה להשתמש יותר בשמות פעולה מאשר בפעלים . משום כך נושא שמות העצם נלמד באמצעות ערך אנציקלופדי ובאמצעות טקסט מידע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר