עמוד:49

הצעה לפעילות : למי זה שייך ? – אפשר לבחון דוגמות למילים נרדפות , המציינות משהו כללי או ספציפי . ברשימה זאת יש מילים נרדפות , שהן שמות של חלקי גוף : אף – חדק , ציפורניים – טפרים , שיניים – חטים – שנהבים ; שיער – פרווה – רעמה . ההבדל ביניהן הוא שמשתמשים בהן במקרים שונים . אפשר לשאול " למי חלקי הגוף שייכים ? ( לבני אדם או לחיות . "?( ניתן להיעזר במילון ( מודפס או דיגיטאלי . ( נרדפות מסבירות – בעזרת מילים נרדפות " פשוטות " אפשר להסביר מילים " קשות " –מילים ממשלב גבוה . כך , למשל , מסבירים מילים במילון . גם כשכותבים מאמרים , כתבות , סיפורים וכדומה , משתמשים במילים נרדפות , כדי להסביר או כדי לגוון . מרכיבי המ ? לב – העברית העתיקה ( לשון המקרא ולשון חז " ל ) מאפיינת משלב גבוה . אוצר המילים המקראי וכינויי השייכות מזמנים עיסוק במשלב זה . ההבדל בין המשלבים יכול להתבטא בצורות דקדוקיות שונות , באוצר המילים או במבנים התחביריים . דוגמות : אוצר מילים : ירח – משלב בינוני , לבנה – משלב גבוה כינויים חבורים : הבית שלי – משלב בינוני , ? יתי– משלב גבוה ; לראות אתכם – משלב בינוני , לראותכם – משלב גבוה סדר מילים במשפט : ישבתי בבית – משלב בינוני , בבית ישבתי – משלב גבוה " לשון בכיף " – תרגול נוסף בנושא הפכים ומילים נרדפות ניתן למצוא באתר אופק במדור " לשון בכיף , " ביחידה " הפכים ומילים נרדפות . " הכתובת : . http : // ofek . cet . ac . il / Lashon עמ עמ עמ 222444 ''' : פעילויות יצירה – בפרק זה יש מגוון של פעילויות יצירה . מלבד היותן פעילויות מעשירות , הן פותחות ערוצים שונים של התמודדות עם נושא לימודי . עוד באותו נושא - באתר " אופק בחינוך הלשוני " תוכלו למצוא שתי יחידות לימוד העוסקות בטיולים בארץ : "המפה לתייר הצעיר " ו " שביל ישראל . " גלשו לכתובת : http : // ofek . cet . ac . il / Lashon למדור " חדר עיון . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר