עמוד:48

. 4 עונת הפריחה של הדבורנית היא בתקופת חג פורים , ולכן נהוג לומר שהיא מתחפשת . התלמידים יכינו ציור או כרזה של הדבורנית מודדת תחפושות לקראת פורים . עמ עמ עמ 23 23 23 ''' : מילים נרדפות – פרק זה עוסק באוצר מילים וביחסי משמעות בין המילים ? יחסי נרדפות . המילים הנרדפות מזמנות עיסוק במשלב , שכן מילים נרדפות רבות נבדלות זו מזו במשלב . מילים נרדפות הן מילים בעלות משמעות קרובה מאוד . בלשון אין כמעט מילים , שמשמעותן זהה בדיוק , שכן זאת עודפות לשונית . החפיפה בין מילים נרדפות היא רק חלקית . אם כך , בחינת ההבדלים במשמעות של המילים הנרדפות עשויה להעלות הבדלים שונים , כגון : הבדלים של משלב ( זמן – משלב בינוני , עת – משלב גבוה , ( הבדלים של כמות / עוצמה ( החזיק / לפת , ( הבדלים של נסיבות שימוש ( עץ – יומיומי , אילן – בט " ו בשבט . ( יש מילים שיש להן כמה הבדלים . למשל , ההבדל בין החזיק / לפת ובין עץ / אילן הוא גם הבדל במשלב . היווצרות מילים נרדפות – בעברית מילים נרדפות רבות נוצרו משום שבתקופות הלשון השונות יצאו מילים מן השימוש , ונכנסו מילים אחרות במקומן . העברית החדשה ינקה מן הרבדים השונים ( לשון המקרא , לשון חז " ל , לשון ימה " ב , ( וכך התעשרה השפה בשפע של מילים נרדפות . אך כאשר מילים נרדפות נוצרות בשפה , בדרך-כלל חל תהליך של היבדל ? ת , כלומר : השימוש בכל אחת מהן נעשה מובחן למשמעות מסוימת , למשלב מסוים או לנסיבות מסוימות . מרכיבי המשלב – ההבדל בין המשלבים יכול להתבטא בצורות דקדוקיות שונות , באוצר המילים או במבנים התחביריים . דוגמות : אוצר מילים : ירח – משלב בינוני , לבנה – משלב גבוה כינויים חבורים : ה ? ית ?? י – משלב בינוני , ? יתי– משלב גבוה ; לרא ? ת אתכם – משלב בינוני , לרא ? תכם – משלב גבוה סדר מילים במשפט : י ? ב ? י ?? ית – משלב בינוני , ?? ית י ? ב ? י– משלב גבוה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר