עמוד:16

עידוד הקריאה : " טעם של עוד " ... " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . " החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים " לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו " . במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל-פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה " . Reading , 2004 , USA ) ( Stephen Krashen , The Power of קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן ה " פיזה . " הצגת נושא בפני הכיתה " הפקת טקסטים דבורים כדי לשתף אחרים בנלמד מחייבת ארגון היררכי של הידע שנרכש , החלטה על החלוקה הפנימית של הטקסט , שיקול דעת לגבי אוצר המילים המתאים לנושא ולידע הקודם המשוער של השומעים " . מתוך : תה " ל , עמ ' 78 בפרק " קרוב ללב " ( כיתה ה ) מתבקשים התלמידים לתעד סיפור של התחלה , באמצעות ריאיון עם אדם שהסכים לחלוק עמם את התנסותו . לאחר מכן הם מתבקשים להציג בפני הכיתה את הסיפור . בפרק " דמויות מופת " ( כיתה ו ) מתבקשים התלמידים לבחור דמות המהווה מבחינתם דמות מופת ( דמות ראויה לחיקוי , ( לאסוף מידע אודותיה ולהציג את הדמות בפני הכיתה בליווי של מצגת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר