עמוד:15

הבעה בעל-פה תוכנית הלימודים התשס " ג שמה דגש על טיפוח כישורי ההאזנה והדיבור בבית הספר . מודגשים בה הן הדיון שמתרחש בתהליך הלמידה המשותף , והן הדיבור האישי של הלומדים המבוסס על הכנה מוקדמת ( עמ ' . ( 79- 78 ספרי עברית ה-ו מזמנים סיטואציות למידה מגוונות לטיפוח כשירויות שפה אלה . שיחה / דיון פרקים רבים בספר מציעים פעילויות של שיחה / דיון בהרכבים שונים : מליאה , קבוצות וזוגות . לרוב פעילויות אלה כוללות שאלות מנחות ופתוחות , והן מטרימות את הפעילות האינדיבידואלית של הלומדים . לעתים הפעילות קודמת לקריאת טקסט , ובכך היא מקרבת את הלומדים אל הנושא . לעתים פעילות השיחה / דיון באה תוך כדי הלמידה , ולעתים היא מוצעת בעקבות קריאה של טקסט , ומאפשרת דרכים לעיבודו מבחינה רגשית וקוגניטיבית . דוגמות : בירור מושגי וסמנטי – בפרק " ירוק " ( כיתה ה , ( פעילויות הדיון הכיתתי הן בירור מוקדם של מילות עוגן בטקסטים , ובהמשך חוקרים ניבים בזוגות . בפרק " ימי החנוכה " ( כיתה ו , ( עוסק הדיון בבירור מושג מרכזי . שיתוף בחוויית הקריאה – בפרק " קרוב ללב " ( כיתה ה , ( ובפרק " משאלות " ( כיתה ו . ( סיעור מוחין לקראת תוצר כתוב – בפרק " עניין משפחתי " ( כיתה ה ) הדיון מוביל לכתיבת טיעון , ובפרק " דמויות מופת " ( כיתה ו ) הדיון מוביל לבחירת דמות מופת שהקבוצה תתמקד בה . קריאה בקול של יצירה ספרותית פעילויות קריאה בקול הוצמדו לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים , והן מבחינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . לדוגמה , בפרק " נר זיכרון " ( כיתה ה ) מתבקשים התלמידים לבחור קטע מתוך ספר קריאה , ולהגיש אותו בצורה דרמטית בפני חברי הכיתה . בפרק " משאלות " ( כיתה ו ) הם מתבקשים לקרוא בקול שיר שאין בו ( כמעט ) סימני פיסוק , ולתת את פרשנותם האישית לעובדה זו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר