עמוד:197

יש שני סוגים עיקריים של כבלים להתנעת מכוניות ו כבלים דקים וכבלים עבים . נבדוק באיזה סוג עדיף להשתמש להתנעת מכונית . התנעת מכונית נעשית על-ידי מצבר , שהוא התקן המפריד מטענים . את המצבר אפשר לטעון שוב ושוב , כאשר הוא "מתרוקן . " אם מצבר מכונית "מתרוקן , " ואין טוענים אותו , המכונית "נתקעת ;'' כי כדי שהמתנע " ) סטרטר ( starter ; " של המכונית יוכל להתניע את מנוע המכונית , יש לחבר את המתנע למצבר תקין . נניח כי נהג השאיר בטעות את אורות מכוניתו דלוקים , ומצבר המכונית "התרוקן . " במקרה כזה , אפשר לחזור ולטעון את המצבר בדרך זו ! בעזרת כבלים , מחברים את מתנע המכונית למצבר תקין של מכונית אחרת . ( למעשה , מחברים את הכבלים להדקי המצבר של המכונית התקועה , כי אלה נקודות החיבור למתנע ( . המתנע מתניע את המנוע , והמכונית יכולה לנסוע . תוך כדי נסיעה , המצבר שהתרוקן - נטען מחדש . המעגל החשמלי המתקבל - מתואר באיור . 8-16 אנו מתעלמים אפוא מהמצבר '' שהתרוקן" במכונית התקועה , ומניחים שהוא נתק . המתנע הוא הצרכן במעגל זה , וכבלי ההתנעה הם התילים המוליכים . ככל שהכבלים עבים יותר , התנגדות הקו קטנה יותר , ואז המתח המגיע להדקי המתנע - גדול יותר , ויש סיכוי טוב יותר להתניע את המכונית . המסקנה היא שעדיף להשתמש בכבלים עבים להתנעת מכונית , שהמצבר שלה " התרוקן . " אגב , אם משתמשים בכבל דק מדי לצורך התנעה , עלול הכבל להינתך בגלל הזרם הגבוה 100 A ) ויותר . ( איור 8-16 כבלי התנעה מחברים מתנע של מכונית תקועה - למצבר תקין של מכונית אחרת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר