עמוד:172

מצבר המכונית - צרכן או מקור מתח ? המצבר במכונית הוא דוגמה לרכיב , שבתנאים מסוימים הוא צרכן , ובתנאים אחרים הוא מקור מתח . המצבר נטען ( כלומר , מקבל אנרגיה ) כשהמנוע פועל , ואחר-כך מספק זרם ( כלומר , מחזיר את האנרגיה שקיבל ) להפעלת המערכות השונות במכונית , כגון פנסים , מערכת ההצתה במנוע בנזין ועוד . אם-כן , כשהמצבר נטען , הוא משמש כצרכן ן וכשהמצבר מספק זרם , הוא משמש כמקור מתח . כאשר רכיב , כדוגמת המצבר הנטען במכונית , משמש כצרכן , כיוון חץ הזרם הפוך לכיוון החץ , המסמן את המתח של הרכיב ; וכאשר רכיב כזה משמש כמקור , המספק אנרגיה חשמלית , כיוון חץ הזרם הוא ככיוון החץ , המסמן את המתח של הרכיב . רישום משוואת המתחים במעגל עד עכשיו עסקנו במעגלים פשוטים למדי . כאשר נעסוק במעגלים מורכבים יותר , נשתמש בשיטת סימון , שבעזרתה נוכל לרשום בצורה נוחה את משוואת המתחים של קירכהוף . נסביר שיטת סימון זו , בעזרת המעגל שבאיור . 7-21 מעגל זה מכיל שלושה מקורות מתח ושני נגדים . באיור 7-22 מסומנים החצים ליד רכיבי המעגל . בהמשך נלמד לקבוע את כיוון הזרם במעגל כזה , כך שניתן יהיה לדעת אך כיווני החצים שליד הנגדים . איור ג 7-2 מעגל המכיל מקורות ונגדים איור 7-22 חצים ליד רכיבי המעגל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר