עמוד:161

נחזור לאיורים 7-4 ו . 7-5- בדומה לצומת בכביש , הנקודה B היא צומת במעגל , כי חלק מהאלקטרונים יכולים להמשיך לנוע מנקודה זו דרך הנגד , R , והחלק האחר - דרך הנגד . R 2 בצומת עצמו לא מצטברים אלקטרונים . כלומר , כל האלקטרונים המגיעים לצומת ביחידת זמן , יוצאים מהצומת במשך אותה יחידת זמן , ואין "פקקים" בצומת . נמשיך את ההשוואה בין מכוניות לאלקטרונים . מכוניות אינן נוצרות על הכביש או בצומת . גם האלקטרונים אינם נוצרים במוליך או בצומת . ראינו אפוא כי א . אלקטרונים אינם מצטברים בצומת ; ב . אלקטרונים אינם נוצרים בצומת . משתי עובדות אלה נסיק כי מספר האלקטרונים , היוצאים מהצומת ביהירת זמך , ש 11 ה למספר האלקטרונים , הנכנסים לצומת באותה . jnrnTn ' ראינו כי הנקודה B באיורים 7-4 ו7-5- היא צומת במעגל . נסתכל עכשיו בנקודה A שבאיורים אלה . בנקודה זו מתכנסים האלקטרונים מהנגד R x ומהנגד . R 2 משם ממשיכים האלקטרונים לנוע דרך המוליך , לעבר ההדק החיובי של מקור המתח . גם הנקודה A היא צומת . בצומת מתכנסים , או מתפצלים , שני זרמים לפחות . באופן כללי , צומת הוא נקודה במעגל , שבה נפגשים לפחות שלושה רכיבים של המעגל ( הרכיבים יכולים להיות מקור מתח , נגד , מוליך , מתג או רכיבים אחרים , ( כך שהדק אחד של כל אחד מהרכיבים - מחובר לצומת . ראינו כי מספר האלקטרונים , היוצאים מהצומת ביחידת זמן , שווה למספר האלקטרונים , הנכנסים לצומת באותה יחידת זמן . כזכור , עוצמת הזרם ( ובקיצור ; הזרם ) מוגדרת כסכום המטענים , העוברים ביחידת זמן דרך חתך של מוליך . מכאן נקבל כי סכום הזרמים , הנכנסים לצומת , שווה לסכום הזרמים היוצאים מהצומת . זהו חוק הזרמיט של קירכהוף ( חוק זה נקרא בשמות נוספים : חוק הצומת וכן החוק הראשון של קירכהוף . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר