עמוד:41

'" ' . Oc דוגמה 1-5 בנקודה מסוימת A בשדה חשמלי , הנוצר על ידי מטען בודד , פועל כוח חשמלי של 2 N 2 x 10 על מטען של C . 4 x 10 א . חשב את עוצמת השדה בנקודה זו . ב . חשב את גודל המטען , Q היוצר את השדה החשמלי , אם הנקודה A נמצאת במרחק 30 cm מהמטען . פתרון א . לפי הסברנו , עוצמת השדה החשמלי שווה לגודל הכוח , הפועל על יחידת מטען : 2 Er ב . נשתמש במשוואה , ( 1-3 ) ונקבל כי המטען Q יהיה k . Q = — נציב את ערכו של , E שחישבנו בסעיף א של הפתרון , ואת הערך הנתון של המרחק , ( r = 30 cm = 0 . 3 m ) ונקבל : הסברנו אמנם את מהות השדה החשמלי , אך המושג שדה חשמלי הוא מופשט במידת מה . אפשר שלפעמים יקל עלינו לעסוק בשדה החשמלי , אם נוכל להמחיש אותו . ואכן קיימת המחשה חזותית של השדה החשמלי . נסביר את העקרונות של המחשה זאת , תוך " התבוננות" בשדה החשמלי הנוצר על ידי מטען בודד . נתבונן אפוא במטען חיובי , Q הנתון בנקודה מסוימת . כדי לתאר את השדה החשמלי , שמטען זה יוצר סביבו , נתאר לעצמנו מטען בוחן חיובי , המועבר ממקום למקום בסביבתו של המטען הקבוע . בכל מקום , שבו נניח את מטען הבוחן , הוא "ירגיש '' בשדה חשמלי , שכיוונו מן המטען - Q כלפי חוץ . אם בכל נקודה במרחב נשרטט חץ , המייצג את כיוון השדה באותה נקודה , כל החצים יהיו מכוונים כלפי חוץ , כמתואר באיור . 1-28 בסיסי החצים יוצאים מהנקודות , שבהן הנחנו את מטען הבוחן . אורך כל חץ באיור זה - אמור להיות ביחס ישר לעוצמת השדה בנקודה , שממנה יוצא החץ ( קנה-המידה אינו אחיד באיור זה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר