עמוד:38

1 . 8 השדה החשמלי והמחשת והחזותית עסקנו כבר בפרק זה בפעולה של כוחות חשמליים . כדי להבין טוב יותר את אופן הפעולה של הכוחות החשמליים , נשתמש בכדור טעון התלוי על חוט ( איור . ( 1-28 נכנה את הכדור הטעון בשם כדור בוחן . נתאר לעצמנו שאנו שמים את כדור הבוחן בחדר , המשמש לנו מעבדת ניסוי לגילוי תופעות חשמליות . נניח שבחדר נמצא רק כדור הבוחן . נציב את כדור הבוחן במקומות שונים בחדר . בכל מקום בחדר - הכדור יישאר במנוחה . נוציא מהחדר את כדור הבוחן , נכניס לחדר מטען נוסף , נכניס שוב את כדור הבוחן לחדר , ונציב אותו באותם מקומות כמקודם . נראה כי כדור הבוחן יסטה ממצב המנוחה שלו - בכל נקודה ונקודה בחדר . לא נדון בגודל המטען של כדור הבוחן ושל המטען הנוסף . נציין רק כי עדיף , בדרך-כלל , שהמטען הנוסף יהיה גדול - בהשוואה לגודל המטען של כדור הבוחן . ההסבר המתבקש הוא , שהכנסת המטען הנוסף לחדר - גרמה לשינוי בסביבתו של מטען זה ? כי אחרי שהכנסנו לחדר את המטען הנוסף , "הרגיש" כדור הבוחן במשהו , שלא היה שם , כשהמטען הנוסף לא היה בחדר . נוכל לומר כי בגלל הכנסת המטען הנוסף לחדר , סביבת המטען הנוסף "רכשה" תכונה חדשה , שלא הייתה לה קודם לכן . באופן כללי , נאמר כי המרחב - אשר סביב המטען - רכש תכונה חדשה . תכונה זו מתבטאת בכך , שכוח חשמלי פועל על מטען חשמלי , הנמצא במרחב זה . לתכונה זו אנו קוראים שדה חשמלי , ( electric field ) ואנו אומרים כי המטען הנוסף יצר שדה חשמלי במרחב . איור 1-26 כדור בוחן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר