עמוד:135

הפעלת המערכת בחוג פתוח בנוכחות הפרעות . 9 על המסך יוצג חלון להקלדת הערך של הטמפרטורה הרצויה . הקלידו 35 ואשרו . Enter-3 התכנית תתרגם את הטמפרטורה הרצויה לגורם מחזור מתאים . על המסך יופיעו שורות המציינות תווית זמן וטמפרטורה הנמדדת כל שנייה . עקבו אחר הטמפרטורה עד שתתייצב . . 10 הפעילו את המאוורר ועקבו אחר שינוי הטמפרטורה עד שתתייצב . עצרו את התכנית , פתחו את הקובץ שבו נאגרו הנתונים , וסרטטו גרף Excel שיתאר את הטמפרטורה כתלות בזמן . . 11 הפעילו את התכנית מחדש , אבל הפעם הקלידו את הערך . 50 אשרו . Enter-3 עקבו אחר הטמפרטורה עד שתתייצב . . 12 הפעילו את המאוורר ועקבו אחר שינוי הטמפרטורה עד שתתייצב . . 13 פתחו את הקובץ שבו נאגרו הנתונים , וסרטטו גרף Excel שיתאר את הטמפרטורה כתלות בזמן . עיבוד התוצאות צרפו את כל הגרפים שבניתם במהלך הניסוי , וענו על השאלות הבאות 1 וז הניחו שהמערכת פועלת ללא הפרעות חיצוניות . האם הערך הסופי של הטמפרטורה שווה לערך הרצוי ? . 2 אם לא - הסבירו את הגורמים המשפיעים על דיוק המערכת . . 3 האם מערכת בחוג פתוח יכולה להתמודד עם הפרעות חיצוניות ? A באיזה מקרה השפעת ההפרעות גדולה יותר : במקרה שהטמפרטורה הרצויה גבוהה או במקרה שהטמפרטורה הרצויה נמוכה ? . 5 ציירו את גרף תלות הטמפרטורה בזמן . שאלות סיכום . 1 ענו על-סמך הניסוי שביצעתם : האם בעזרת בקרת טמפרטורה אפשר לשמור על הערך הרצוי של הטמפרטורה כאשר אין הפרעות חיצוניות למערכת ? . 2 האם קצב עליית הטמפרטורה בתחילת התהליך שווה לזה שבסופו ? אם לא - הסבירו מדוע , וכתבו פונקציה מתמטית שתתאר את התנהגות הטמפרטורה כתלות בזמן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר