עמוד:20

קריאת הטקסט קוראים את השיר של העץ . מומלץ שהמורה תקרא את השיר קריאה ראשונה תוך הקפדה על הדגשת החרוזים ועל קריאה מוטעמת המדגישה את המשקל . שואלים מה העץ אומר לדניאל לעשות , ובאילו מילים הוא משתמש ) עלה , טפס . ) הצעה דידקטית : זו הזדמנות להסביר ) או להזכיר ( לילדים שזו צורת הפועל שנקראת " ציווי" ולתת דוגמאות משיחות יומיומיות , מהוראות הכתובות בחלק מספרי הלימוד ) כתוב , כתבו , סמן , ) ... וכיו"ב . שואלים : מה העץ אומר לדניאל לא לעשות . הערה דידקטית : כדאי לשים לב שהעץ אומר לדניאל מה לעשות , אבל גם מה לא לעשות . כאשר הציווי הוא בשלילה לא משתמשים בצורת הציווי אלא בצורת העתיד : אל תגיד , אל תסתכל . מחפשים רכיבים 'שיריים : ' חזרות על מילים , חזרות על משפטים , חרוזים . מציעים מנגינה לשיר של העץ ) כתוב שהעץ שר ( - איזו מנגינה מתאימה לשיר של עץ ? איזה קול יש לעץ ? האם לחלקים שונים בעץ יש קולות שונים ? .. אפשר להכין בקבוצות מופעים קצרים של שיר העץ , ולהציגם לפני הכיתה . בפרק הזה לא כתוב על דניאל . מזכירים מה עשה דניאל ) לפי הפרק הקודם ( בזמן שהפיקוס שר . משערים : מה דניאל חשב על העץ ? מה הוא חשב על מה שהעץ אמר בשיר שלו ? כותבים בשם דניאל תגובה לעץ ) שיר , פתק , מכתב . ) ..., הערה דידקטית : תכנון הכתיבה מחייב את הכותבים להתחשב בקוראים אפשריים ובמטרות הכתיבה , ובהתאם לכך לשקול דרכים שונות לפתיחת הטקסט , להצגת הנושא ולהפניית תשומת הלב של הקוראים לכל הכתיבה . אחרי שהתלמידים כתבו , מומלץ לבחור טקסט אחד מכל אחת מהסוגות שנבחרו ) שיר , מכתב או הודעה , ) להציגם לפני התלמידים ולערוך השוואה ביניהם : כיצד כל סוגה משפיעה על הקורא , כלומר , מה "העבודה" שהיא עושה , ומתי כדאי להשתמש בכל אחת מהסוגות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר