עמוד:14

מבקשים מהילדים לסמן על הטקסט שלפניהם את כל ההופעות של המילה "רגיל" בפרק ) כולל צורת הרבים : רגילים , רגילות , ) עד המילה "אבל . " מפנים את הילדים לסימונים שסימנו ושואלים : מה רגיל בחיים של דניאל ? בפעילות מגלים את האסטרטגיה הלשונית-ספרותית של חזרות רבות על מילה כדי להדגיש את ההיפוך בהמשך . מפנים את הילדים לחפש את הפעם הראשונה שמדובר בה על משהו לא רגיל . שואלים את הילדים : מה לא רגיל בחיים של דניאל ) החלום ?) מה אנחנו יודעים על החלום ) שהוא לא סיפר עליו לאף אחד , ) ומה אנחנו לא יודעים על החלום ) מהו החלום ?) הצעה דידקטית : זו ההזדמנות להזכיר את תפקידה של המילה " אבל" שטופלה בפעילות ההכנה . מבקשים מהילדים לקרוא את הקטע מהמילים "במה עוד היה דניאל ילד מיוחד" ועד סוף הפרק . שואלים שאלות של מידע גלוי על צורתו החיצונית של דניאל ועל התנהגותו . דוגמאות : במה דניאל היה מיוחד ? איך הוא נראה ? מתי הוא שתק ? הערה דידקטית : את המידע על התנהגותו המיוחדת אפשר להדגיש בעזרת פעילות בקבוצות של שישה ילדים . כל ילד בקבוצה מקבל רצועת נייר שכתוב בה חלק של משפט . דוגמה : על רצועה אחת כתוב : "כשכולם צחקו , " על רצועה אחרת כתוב : "דניאל היה רציני" וכן הלאה . כל ילד קורא בקריאה דמומה את חלק המשפט שקיבל . ילד אחד בקבוצה קורא את חלק המשפט שלו בקול והילד שקיבל את החלק שמתאים להמשך קורא את החלק שלו . כך ממשיכים עד שמתקבלים שלושה משפטים . אוספים ללוח את המשפטים שהתקבלו ושואלים : מה היה מיוחד בהתנהגות של דניאל ? קוראים שוב את המשפטים שמתארים את התנהגותו של דניאל ) שלושת המשפטים שמתחילים ב"כש . ) " ... מראים את המבנה משותף של כל המשפטים : כש ... דניאל ... מבקשים מהילדים לכתוב משפטים דומים על עצמם : כשכולם צועקים אני ; ... כשכולם צוחקים אני ; ... כשכולם עצובים אני ; ... ומשפט אחד נוסף על פי בחירתם : כשכולם ... אני ... חשוב לומר לילדים שהמשפטים שלהם לא חייבים להיות הפוכים כמו אלו שהתייחסו לדניאל . ייתכן שילדים יכתבו שכשכולם צועקים גם הם צועקים . לאחר קריאת המשפטים אפשר להראות לילדים שאם חוזרת אותה הפעולה , כדאי להוסיף את המילה "גם . " שואלים את הילדים איך לדעתם דניאל הרגיש בחברת הילדים . הערה דידקטית : כאשר דנים במידע משתמע מהטקסט חשוב לבקש מהילדים לחזק את טיעוניהם בדברים המופיעים בטקסט עצמו או מניסיונם האישי . מזכירים לילדים את השאלות ששאלנו בשלב ההכנה לקריאה , ובודקים : מה אתם חושבים על דניאל ? האם הייתם רוצים להיות חברים שלו ? האם הוא מעניין אתכם , מסקרן אתכם , מצחיק אתכם ? ...

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר