עמוד:10

הפקת מידע גלוי ומשתמע מהפרק קוראים את הפרק "התחלה" ) לשיקול המורה אם לקרוא בקול באוזני הילדים או לתת להם לקרוא קריאה דמומה או להכין מראש ילד לקריאה לפני הכיתה . ) שואלים את הילדים אם הם מכירים שמות יישובים שמתחילים במילה "כפר" ) כמו כפר הנשיא , כפר יהושע , כפר ורדים . ) קוראים את שם הכפר שבסיפור - כפר- קטן - ובודקים אם השם הזה דומה לשמות היישובים שהילדים הזכירו . שואלים : האם אפשר לדעת מה גודלו של כל אחד מהיישובים שהוזכרו על פי שמו ? עומדים על כך ששמות היישובים לא נקבעו על פי התכונה שלהם , כפי שאין רחוב ששמו " רחוב ארוך" או עיר ששמה "עיר צפופה . " הרבה כפרים הם קטנים , ולכן השם "כפרקטן" אינו שם שאפשר להשתמש בו כשם מזהה . השם "כפר-קטן" הוא שם יוצא דופן כמו שמות האנשים בכפר . שואלים : האם לפי שמות הגיבורים ושם הכפר אפשר לשער אם לפנינו סיפור "אמיתי" או סיפור מסוג אחר , למשל מעשייה ? מבקשים מהילדים להעלות השערות , ומשאירים את השאלה פתוחה לבדיקה בהמשך . מציגים לילדים את איור עץ הפיקוס ) עמוד 15 בספר ( ואומרים : זהו איור של הכפר . מה הדבר הבולט ביותר באיור ? מבקשים מהילדים לתאר את עץ הפיקוס , ולהתייחס למיקומו , לגודלו , לגזע ולענפים , לצפיפות העלים , לגודלם של בתי הכפר ביחס לפיקוס . כותבים את דברי הילדים על הלוח . מבקשים מהילדים לקרוא את תיאור העץ בטקסט , מהתחלת הפרק עד המילים "ועל הגדר שלט . " עורכים טבלה בת 2 עמודות : עמודה ראשונה - פרטים משותפים על העץ המצויים גם באיור וגם בטקסט ; עמודה שנייה - פרטים המצויים רק בטקסט . מבקשים מהילדים להשלים את הטבלה במחברותיהם . הערה דידקטית : אפשר לערוך את הטבלה על הלוח - מורה ותלמידים - או לבקש מהתלמידים לערוך את הטבלה באופן עצמאי ) בזוגות או בקבוצות קטנות ( ורק אחרי כן לבדוק את התוצאה על הלוח . בדרך זו כל אחד מהתלמידים יכול לפעול בהתאם לרמת היכולת שלו בליווי תמיכה מתאימה : פעם מצד העמיתים העובדים אתו , ופעם מצד המורה , העורכת את ההשוואה על הלוח . לאחר השלמת הטבלה בודקים עם הילדים אילו פרטים משותפים לטקסט ולאיור , אילו פרטים יש רק בטקסט , ואילו פרטים יש באיור . הפרטים המשותפים לטקסט ולתמונה - העץ גבוה , נמצא במרכז הכפר , מול המגדנייה , יש סביבו גדר . פרטים המצויים רק בטקסט - עץ מיוחד , עם סיפור , מכושף , על הגדר יש שלט . יתכן שבפרטים שנכתבו על הלוח יש גם התייחסות לגזע הרחב , לענפים ולעלים , ולגודל יוצא הדופן של העץ , שלא מופיעים בטקסט . אמנם אין בתמונה פרטים חדשים , אבל היא מדגישה מאוד את ממדיו הפנומנליים של העץ ואת היותו יוצא דופן בגובהו ביחס לבתי הכפר . תיאור זה יוזכר בפירוט בפרק " קדימה , דניאל . "

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר