עמוד:4

הצעות להוראה הצגת הקשר לנושא מאז ומתמיד היה העיסוק בטקסט הספרותי בבית הספר היסודי אחד מעמודי התווך בו . הקריאה של ספרות יפה נועדה בעיקר להעניק חוויות אסתטיות במטרה להביא את התלמיד להבין טוב יותר את עצמו ואת הזולת . היצירה הספרותית עומדת בפני עצמה ואינה זקוקה להקשר לימודי . המשא ומתן בין הטקסט הספרותי לקורא מתנהל במישור ההתנסויות והחוויות האישיות והאסתטיות . אפשרויות להצגת הקשר ל"ילד הכרובית" בשגרת ההתנהלות של כל כיתה קורות התרחשויות הקשורות ב"שוני" של תלמידים . מראה מיוחד , לבוש פחות מקובל , התנהגות יוצאת דופן וכדומה גוררים לעתים תגובות לא אוהדות ולעתים אף תגובות מעליבות . מקרה מסוג זה יכול לשמש הקשר לעיסוק ביחידת לימוד זאת . אך כאמור , המפגש עם הטקסט הספרותי מספק את ההקשר של עצמו . 5 חינוך לשוני . עברית - שפה , ספרות ותרבות . תכנית לימודים לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי . משרד החינוך , תשס"ג Illinois University , 1978 , 1994 ) The Reader the Text the Poem : The Transactional Theory of the Literary Work ( Southern מאפייני לשון : הספר כתוב בשפה קולחת , בהירה ועכשווית . הכותב פונה ישירות אל הקוראים , ואף נותן להם הוראות מדי פעם , ואלה מזמנות שימוש נרחב בלשון ציווי . יש בספר חזרות רבות וניגודים גם של מילים וגם של צורות תחביריות . אלה משמשים אמצעי משיכה ושמירה על מתח בעת הקריאה . הדגשים בתחום החינוך הלשוני א . הפקת מידע גלוי ומשתמע מטקסט ספרותי ) מאפייני הדמויות ומעשיהן , כוונת הכותב . ) ב . הבחנה בתופעות מטה-לשוניות : המילים כאמצעי השפעה על הקורא ) חזרה וניגוד , שמות הדמויות . ) הדגשים בעיסוק בטקסט ספרותי א . שימת לב למוטיבים אל-טבעיים כאמצעי ספרותי . ב . מתן הזדמנות להזדהות עם ערכים , כמו חירות האדם לחשוב ולבטא את מחשבותיו .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר