מתוך:  > להיות מיוחד > מבוא

עמוד:2

מבוא 1 היחידה ילד הכרובית מדגימה עיסוק בטקסט ספרותי במטרה לעורר סקרנות ולעודד את המפגש עם הספר השלם היחידה מציגה לתלמידים פרקים אחדים מתוך יצירה ספרותית גדולה . ההתייחסות ל"יש" ) הפרקים שביחידה ( מגבירה את הצורך לבדוק את ה"אין" ) שאר פרקי הספר , ) ומאפשרת לעורר מודעות לתהליכים העוברים על הקורא במפגש שלו עם היצירה : שאילת שאלות , בדיקת רגשות , העלאת זיכרונות ואסוציאציות . בכך בונה היצירה הספרותית את הכלים לחקור את עצמנו ואת הזולת , להגדיר שוב ושוב מי אנחנו , מי נוכל להיות ואיך ייראה העולם , תוך כדי שימוש במגוון נקודות מבט שמטרתן לבחון מחשבות , אמונות ופעולות . יצירת עניין בקריאה והגברת המוטיבציה לקרוא אינן מספיקות לטיפוח קורא מיומן . יש צורך גם בשדרוג ההעדפות הספרותיות והיכולת ליהנות מהן . ההתרחשויות בילד הכרובית לקוחות מעולמם המוכר של ילדים בני , 9-8 והן מזמנות יצירה של קשרים בין מה שידוע לקורא ובין מצבים חדשים שהוא פוגש בטקסט . יכולת זו - חיבור בין הידוע לחדש - היא אחד המאפיינים הבולטים של הקורא המיומן . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : הבנת קשרים ) סיבות ותוצאות ( בין אירועים שונים בעלילה בטקסט ספרותי ; אפיון הדמויות שביצירה ; הבחנה בביטויים שונים של הומור ביצירה ; גילוי משמעויות מפורשות ומשתמעות ביצירה תוך זיהוי נושאים , רעיונות ומסרים ; הבחנה בשימוש ייחודי במילים ובצירופי מילים ; בניית הקשרים בין רכיבי הלשון ) מילים , תופעות לשוניות ( לבין אסטרטגיות של הבנה . 1 יהונתן גפן , ילד הכרובית , הוצאת דביר , 2 . 1982 שורה של מחקרים של ה National Research Center on English Learning and Achievement- בשנות ה90- וראשית שנות ה2000- בדקו את המאפיינים של מורים שתלמידיהם מצליחים במיוחד בתחום השפה . אחד המאפיינים הוא כי מורים אלה מטילים על תלמידיהם מטלות ארוכות טווח רבות , יחסית , במקום שורה ארוכה של מטלות קצרות טווח . אחת מן המטלות ארוכות הטווח המוזכרות היא קריאת ספרים שלמים . ) Allington 2002 ( בתוך סקירת מאמרים שערכה מרים פוזנר , ראש צוות עידוד הקריאה במטח , . 2004 Research Has to Say About Reading Instruction . IRA 4 pt Pearson , P . D . & al . ( 1992 ) . Developing Expertise in Reading Comprehension . In What Teachers College Press & IRA Langer , J . ( 1995 ) . Envisioning Literature – Literary Understanding and Literature Instruction .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר