עמוד:15

הערכה , משוב ושכתוב מזכירים לתלמידים כי לקראת פרסום האוגדן למשפחות תתקיים פעולה של הערכה , משוב ושכתוב בעקבות המשוב . כתיבה כתהליך ) כתיבה ארוכת טווח ( בהשוואה בין " גישת התוצר" לכתיבה לבין " גישת התהליך" ) אדה , ) 1994 מודגש ההבדל בין הכתיבה כתהליך ליניארי ) קווי ( לבין הכתיבה כתהליך מעגלי , שבו הכותב נעזר במהלך הכתיבה במורה או בעמיתים . על פי גישת התהליך מתקיים בתהליך הכתיבה דיאלוג המסייע לכותב לשפר את הטקסט שלו ולהעמיק את הידע שלו לגבי כתיבה . כדי לאפשר דיאלוג כזה אנו מציעים שמטלות הכתיבה של התלמידים תהיינה ארוכות טווח , ויתקיים לפחות סבב אחד של שכתוב ומשוב ) צריך להניח שלתלמידים בכיתה ג יהיה קשה לעמוד ביותר מאשר סבב אחד כזה , אם כי זו ודאי מיומנות נרכשת . ) בכתיבה ארוכת טווח התלמיד מכוון מראש לקבלת משוב מהמורה ) או מעמיתים לכיתה ( ומוכן לשינוי הטקסט הראשון במגמה לשפרו . כתיבה עצמאית הילדים פונים לכתיבה עצמאית : מחפשים מידע על המקום שבחרו ומארגנים את המידע בטופס . הערה דידקטית : כדאי לבדוק עם הילדים אם מקור המידע סיפק את כל הפרטים הדרושים למילוי הטופס . ייתכן שיחסרו פרטים אלו או אחרים ויהיה צורך לחפש מקור מידע נוסף . הצורך במילוי הטופס יכול לשמש דוגמה למיזוג מידע ממקורות שונים . חשוב להדגיש לפני הילדים כבר בשלב זה , שהטופס הוא לא מטרה בפני עצמה , אלא אמצעי לאיסוף המידע שישמש מאוחר יותר כחומר רקע לכתיבת ההמלצה . מנחים את הילדים לכתוב את טקסט ההמלצה לאוגדן . מזכירים לילדים שאפשר לבחור מתוך הטופס פרטים שהם רוצים לכלול בהמלצה ופרטים שהם מוותרים עליהם . הערה דידקטית : במידת הצורך תזכיר המורה את המאפיינים של ההמלצה - שילוב בין מתן מידע לשכנוע , וציון האמצעים הלשוניים המאפיינים את הסוגה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר