עמוד:13

בחירת נושא אישי לכתיבה ) מקום מומלץ לבילוי משפחתי ( מסבירים לילדים שכדי ליצור את האוגדן , כל ילד או כל זוג ילדים יכתבו על מקום אחד . אפשר לגבש את רשימת המקומות בכמה דרכים : א . לבקש מהילדים להציע מקומות שביקרו בהם והם רוצים להמליץ עליהם גם לאחרים , ולעבות את הרשימה בהצעות של מקומות שהמורה מוסיפה . ב . להציג רשימת מקומות שהמורה מכינה או רשימה מתוך אתר של מקומות בילוי למשפחות . הערה דידקטית : לכל אחת מהדרכים יתרונות וחסרונות - בדרך א הילדים שותפים לבניית הרשימה בעקבות חוויה שחוו , ומשימת ההמלצה על מקום מוכר ודאי תהא טבעית יותר . בדרך ב מתגברים על מצב שבו לילדים בכיתה אין רעיון או שהם לא ביקרו במקום בילוי שהיו רוצים להמליץ עליו . איסוף המידע משוחחים על מקורות שונים לאיתור מידע על מקומות הבילוי : מקורות אנושיים - מבוגרים וילדים שהיו במקום ויכולים לספק חלק מהמידע הנדרש ; מקורות מידע מודפסים , כמו ספרי טיולים , עיתוני טבע , מוספים המצורפים למקומונים לקראת סופי שבוע ; או טורי המלצה על בילויים שונים בעיתונות הכללית והמקומית . כדאי להפנות את הילדים גם למקורות דיגיטליים - אתרים שונים המכילים מידע על מקומות בילוי , למשל : אתרים של עיריות ומועצות מקומיות , של החברה להגנת הטבע , רשות שמורות הטבע והקרן הקיימת לישראל . למידה מכותבים עמיתים עובדים בזוגות . מחלקים לילדים את ההמלצות שכתבו תלמידי כיתה ו . הערה דידקטית : אפשר לחלק לכולם אותה המלצה או לכל זוג המלצה אחרת , לשיקול המורה . כל זוג ילדים ידון בהמלצה שקיבל וינתח את הטקסט לפי המאפיינים שפורטו בעמודים הקודמים . אפשר להציע לילדים לכתוב את מה שמצאו או להשתמש במדגשים צבעוניים : להדגיש בצבע אחד את פרטי המידע על המקום , בצבע אחר מילים מתארות ומעצימות , ובצבע שלישי לסמן מילים נוספות שמטרתן לשכנע ) מומלץ ... כדאי ) ... וכן סימני פיסוק שמגדילים את הרושם ) למשל סימני קריאה או סימני שאלה . ) כל זוג יציג את מה שגילה וגם יעריך את הטקסט : האם ההמלצה בדוגמה שקיבל משכנעת ? לא משכנעת ? מה אפשר היה להוסיף או לשנות בה כדי שתהיה יותר משכנעת ? כתיבה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר