עמוד:7

מעלים את השאלות : מה יעניין את ההורים לדעת ? מה ירצו הקוראים הצעירים לדעת ? איך התאמת התוצר לנמענים השונים תשפיע על הניסוח ועל העיצוב ? במה יהיה שונה תוצר שמיועד למבוגרים מתוצר שמיועד לילדים קטנים ? הערה דידקטית : הדיון המקדים צריך להוביל למסקנה שבתהליך הכתיבה אנחנו חייבים להתייחס לנמענים ולכתוב בדרך שמתאימה להם . שיחה על 'המלצה' תת-סוגה זו שייכת לסוגה של טקסטים למטרות טיעון ושכנוע . לפי תכה"ל טקסטים אלה " כוללים תהליכים של הבניית שיח בדרכים לוגיות ורגשיות כדי להתדיין עם הזולת ולשכנעו" ) תכה"ל , עמ' . ) 35 המלצה היא פעולה המקובלת בחיי היום-יום בקרב מבוגרים וילדים בשיח הדבור . תלמידים ממליצים זה לזה על סרט שראו , על משחק מחשב חדש , על מופע שצפו בו , וכו . ' הערה דידקטית : ביחידה זו המטרה שלנו היא לעזור לתלמידים לעבור מהמלצה דבורה לניסוח של המלצה כתובה , תוך העלאת המודעות שלהם לנדרש בהמלצה בכתב . לכן רצוי להתחיל את הפעילות בשיחה עם התלמידים על המלצה בכלל - מתי משתמשים בה ומה המאפיינים שלה , ומה מייחד המלצה כתובה . משוחחים על המלצה : בשלב ראשון מבררים עם הילדים מה הם יודעים על המלצה : מה המטרה שלה ? מה צריך להיות כלול בה ? איך מנסחים את ההמלצה בדרך שתהיה משכנעת ? ) המלצות באופן כללי והמלצות על מקום בילוי באופן ספציפי . ) הערה דידקטית : השיחה המקדימה מיועדת לאיסוף הידע הקיים אצל התלמידים . המורה תשקול אם בשלב זה כדאי לדון במאפייני הסוגה ) מפורטים להלן בסעיף הבא ( או שכדאי להקדים ולהציג את הטקסטים המדגימים . ההחלטה יכולה להישען על המידע שיעלה בשיחה עם התלמידים - אם התלמידים יתייחסו בדבריהם גם למאפייני הסוגה , כדאי לסכם אותם ואחר כך להדגימם ; אם לא יעלו מאפייני הסוגה בשיחה , כדאי להתחיל מדוגמאות של טקסטים . מסכמים מה צריך להיות כלול בהמלצה על מקום : מבחינת התוכן - תיאור המקום , מה יש בו , מה עושים בו ; מבחינת הלשון - מילים מעצימות ) נהדר , נפלא , ) ... סימני פיסוק ) סימן קריאה , ) מילים כמו : כדאי , מומלץ וכד . '

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר