עמוד:

טיפול מקדים במילות מפתח מתוך הטקסט אוצר מילים הוא תנאי הכרחי להבניית המשמעות של הטקסט . לכן חשוב להעלות כמה שאלות בעניין זה : אילו מילים בטקסט כדאי ללמד ? האם המילה חיונית להבנת הקטע כולו ? האם הילד יכול להעניק למילה משמעות מתוך ההקשר ? האם לימוד המילה יעזור לתלמיד לקרוא עוד בתחום הידע שבו עוסק הטקסט ? עד כמה שימושית המילה לילד בתחומי ידע אחרים ?( Graves , 1984 ) והאם חשוב ללמד את המילה כפעולה מטרימה או במהלך הקריאה ? מילות המפתח , מתוך הטקסט , המומלצות לעיסוק מטרים : צפיפות , שפע , צמחייה עבותה - מילים המתארות את יערות הגשם . חמצן , פולטים - מילים הקשורות לחשיבות של יערות הגשם . הכחדה , לכרות , לגרום נזק , לגרום עוול - מילים הקשורות לסכנה שבכריתה . " צפיפות , " " שפע , " " כריתה , " " לגרום נזק" ו"לגרום עוול" - אלו מילים וביטויים שכיחים למדי , וייתכן שהילדים שומעים אותם בחיי היומיום או בספרות ומכירים אותם , וכדאי שיצרפו אותם לאוצר המילים הפעיל . לעומת זאת , " צמחיה עבותה , " " חמצן , " " פולטים , " " הכחדה" - אלו מילים וביטויים לא שכיחים , ויש סבירות נמוכה שילדי כיתה ג' יצטרכו להשתמש בהם באופן פעיל . אופן הטיפול בכל קבוצת מילים יהיה שונה . מילות מפתח מוכרות - דיון במילים באמצעות עיסוק בנרדפות או בהפכים בתוך הקשר של משפט . דוגמה : כותבים על הלוח משפט שחסרה בו מילה אחת , למשל : ראינו בתמונה שביערות הגשם יש של עצים , שיחים ופרחים . שואלים : איזו מילה יכולה להתאים כאן ? כותבים את כל המילים שהילדים מציעים , ומוסיפים את המילה שפע במידה ולא הוזכרה . משוחחים על החלופות ועל מידת ההתאמה של המילה למשפט . הערה דידקטית : יש להציג משפטים המתאימים לשיבוץ המילה מבחינת משלב , מבחינת דיוק תוכני ומבחינה תחבירית . למשל , לא נשבץ את המילה שפע במשפט : המורה נתנה לנו היום שיעורי בית ( לא מתאים משלבית , אפשרי מבחינה תחבירית . ( 2 בתוך : קריאה - תיאוריה ומעשה , כרך ד , ' האוניברסיטה הפתוחה , עמ' 3 43 לשיקול המורה אם להציע מחסן מילים ( לקבוצות ילדים , לכולם . ( אם מציעים מחסן כדאי לתת מילים נרדפות כמו : המון , הרבה , וגם מלים שלא מתאימות כלל .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר