עמוד:205

במכשירים הסלולריים , במכשירי פקס וטלפון , במכשור רפואי , במערכות תעשייתיות ועוד ועוד . ניקח לדוגמה את המצלמה . במשך למעלה ממאה שנים פותחה ושוכללה המצלמה המבוססת על עקרונות האופטיקה . בהתחלה ניתן היה לצלם רק בשחור-לבן , מאוחר יותר פותחו האפשרויות לצילום צבעוני , וכן נוספו אופציות רבות הודות להוספת מסננים , מנגנוני מיקוד אוטומטיים ועדשות מיוחדות . בשנות התשעים פותחה המצלמה הדיגיטלית שפעולתה מבוססת על עקרונות ספרתיים . במצלמה הדיגיטלית ניתן לבצע את כל הפעולות הניתנות לביצוע במצלמה האופטית , אבל יש לה יכולות ייחודיות שאין למצלמה האופטית , כגון שמירה ועריכה של התמונות במחשב . שמירת התמונות בזיכרון ספרתי חוסכת מקום וכסף ; תמונות מודפסות מאבדות עם הזמן את הצבעים ודוהות , ואילו על המידע הספרתי שבתמונות ניתן לשמור למשך תקופה בלתי מוגבלת . כיום , איש לא יעלה על הדעת לתכנן מערכת כלשהי שאין בה " חוכמה " בצורת מיקרומעבד וטכניקות ספרתיות . ועדיין לא ענינו על השאלה : מה גורם להעדפת הטכנולוגיות הספרתיות על פני הטכנולוגיות האנלוגיות ? התשובה איננה פשוטה כל כך . אם ניתן ליישם אותו הרעיון בצורה אנלוגית ובצורה ספרתית , מה עדיף ? עדיף כמובן הפתרון העונה על הצרכים , הזול יותר , המדויק יותר , הפתרון הנוח והפשוט לשימוש מבחינת המשתמש . יש גם היבטים נוספים כגון משקל , גודל פיזי , היבט תפעולי ותחזוקתי , אפשרות לשדרוג ועוד . ברוב ההיבטים המוזכרים מתברר שהפתרון הספרתי עדיף על הפתרון האנלוגי . יחד עם זאת , יש מקרים שבהם חייבים להמשיך ולהשתמש באמצעים אנלוגיים , בדרך-כלל בשילוב עם האמצעים הספרתיים . היישומים האנלוגיים קיימים וימשיכו להתקיים לצד היישומים הספרתיים . הודות להתפתחות הטכנולוגית , מוצרים שפעולתם מבוססת על מעגלים הפועלים בשיטה ספרתית הם בעלי תכונות מגוונות יותר , איכותיים וזולים יותר לעומת מוצרים שפעולתם מבוססת על שיטות אנלוגיות . נמחיש זאת בדוגמאות הבאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר