עמוד:255

באיור 5-5 מתואר קטע אופקי באורך . 5 מסובבים את הקטע ב . 90 ° - מתקבל אפוא קטע באורך זהה על הציר האנכי של מערכת הצירים . באופן דומה , נוכל לסובב כל קטע שעל הציר האופקי . באיור 5-5 מתואר סיבוב כזה של קטעים אחדים . פעולת הסיבוב של קטע מבוטאת באופן מתמטי על-ידי הכפלת אורך הקטע – באות . j לכן הקטע האופקי שאורכו , 5 המסובב ב , 90 ° - יהיה , j × 5 כלומר , . j 5 כדי להקל על הבנת המשמעות של הכפלת אורך קטע ב , j- לצורך סימון קטע מסובב ב , 90 ° - נתבונן באיור 5-6 א . באיור זה נתון הקטע , OA שראשיתו בנקודה 0 וקצהו בנקודה , A ואורכו . 5 נסובב עתה את הקטע ב , 180 ° - ונקבל קטע OB בכיוון נגדי ובאותו אורך ( איור 5-6 ב . ( קצה הקטע הוא עתה בנקודה . ? 5 אותה תוצאה בדיוק נקבל , אם נכפיל את כל הקטע ב . ? 1- נקבל קטע שראשיתו בנקודה , 0 וקצהו בנקודה . ? 5 טיעוננו זה נכון , כמובן , לגבי כל קטע , ולאו דווקא לגבי קטע באורך 5 יחידות . נסיק מכך שניתן להסתכל על ההכפלה ב , ? 1- כפעולת סיבוב של קטע ב . 180 ° - באותו אופן אנו מסתכלים על ההכפלה בj- של קטע מסוים , כפעולת סיבוב של קטע זה ב . 90 ° - איור 5-5 סיבוב ציר וקטעים " נגד כיוון השעון "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר