עמוד:267

מתורת מכונות החשמל ידוע שהקבועים K ו- K שווים בערכם , במנועים עם עירור טבעי ( מגנטים , ( ותלויים בזרם העירור במנועים בעלי סליל עירור . לשם פשטות נניח כי : K = K = K T E משוואת המתחים של מעגל התמורה היא : ( 6-4 ) V m = I ? R + E m = I ? R + K ? ? אם נכפול את שני האגפים של המשוואה ( 6-4 ) ב- , I נקבל : V mm ? m = ? + ? RKI ?? 22 m = ? + RM ?? האיברים במשוואה זו מייצגים הספקים שונים : המכפלה V ? I m מייצגת את ההספק החשמלי הנצרך ממקור ההזנה : = PVI mm המכפלה M ? ? מייצגת את ההספק המכני המופק מהמנוע : out P m = ?? הגודל I 2 ? R mm מייצג את האנרגיה החשמלית שמתבזבזת בסליל העוגן : ? = 2 IR emm את משוואת ההספקים נוכל לרשום אפוא בצורה : ( 6-5 ) P in = P + ? P e = M ? + ? P e כלומר , הגדלת העומס המכני על ציר המנוע ( הגדלת המומנט ( M גורמת להגדלת ההספק הנצרך . P ממשוואה ( 6-4 ) ניתן לחלץ את המהירות : ? K ( 6-6 ) ? = ?? VR mmm נוח לתאר את הביטוי ( 6-6 ) בצורת גרף של תלות המהירות ? בזרם I ( או במומנט M שקשור לזרם דרך הקבוע , ( K בתנאי שמתח הזנת המנוע V נשמר קבוע ( איור . ( 6 . 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר