עמוד:98

מניסיוננו אנו יודעים כי בדרך-כלל , הספר יסתובב כתוצאה מפעולת הכוח , וכיוון הסיבוב יהיה בניגוד לכיוון תנועת מחוגי השעון . נפעיל עתה כוח על הספר , כמתואר באיור . 3 . 28 הכוח שווה בגודלו לזה שבאיור , 3 . 27 וגם כיוון הכוח יהיה זהה , אבל הכוח פועל עתה על הקצה השמאלי העליון של הספר . אנו יודעים כי הספר יסתובב , במקרה זה , בכיוון תנועת מחוגי השעון . וקטורי הכוח , שפעלו על הספרים בשני המקרים , שווים זה לזה בגודלם ובכיוונם , אך תוצאות פעולתם שונות . כאשר מתחשבים בממדי גופים – ואין מניחים כי הגופים נקודתיים – לא תמיד די בידיעת הגודל והכיוון של הכוחות הפועלים על הגופים , כדי לפתור בעיות , ויש לציין גם את נקודת האחיזה של כל כוח . בדוגמה שהבאנו , יש לציין אם הכוח פועל על הקצה הימני של הספר , או על הקצה השמאלי של הספר . אם נמחק את החץ שבקצה וקטור הכוח , נקבל קטע . אם נאריך קטע זה משני צידיו – עד אינסוף – נקבל את קו הפעולה של הכוח . קו הפעולה של כוח הוא אפוא קו ישר ( אינסופי , ( שעליו " נמצא " וקטור הכוח . אנו מקבלים כי וקטור הכוח – ללא החץ – הוא קטע מקו הפעולה של הכוח . לכוחות שונים , הפועלים באותו כיוון או בכיוונים מנוגדים , יכול להיות אותו קו פעולה , ונקודות האחיזה של אותם כוחות , יהיו על אותו קו פעולה . באיורים 3 . 27 ו 3 . 28- ראינו כי אם לכוחות , השווים בגודלם ובכיוונם , יש נקודות אחיזה שונות – תוצאות פעולתם יכולות להיות שונות , ובמיוחד אם הכוחות גורמים לתנועה סיבובית . בכל אחד משני המקרים , התנועה הסיבובית מתרחשת סביב אותו מרכז סיבוב ( מרכז הספר לערך . ( קיימת חשיבות רבה למרחק שבין נקודת האחיזה לבין נקודת המרכז של התנועה הסיבובית , לגבי תוצאות הפעולה של כוחות , השווים בגודלם ובכיוונם ( זכרו שהמרחק גם הוא וקטור . ( איור 3 . 28 כוח מופעל על הקצה השמאלי העליון של הספר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר