|
עמוד:120
מגוון דעות ישעיהו ( צ'ארלס ) ליבמן , " הצטרפות החרדים לקואליציה הממשלתית לאור תגובתם למלחמת יום הכיפורים , " עיונים בתקומת ישראל , כרך , 3 המרכז למורשת בן-גוריון , אוניברסיטת בן-גוריון בנגב , , 1993 עמ' 398-380 ב1977- חל מהפך במדיניותה של אגודת ישראל [ להלן : האגודה , [ המפלגה היחידה שייצגה אז את המגזר החרדי באוכלוסיה היהודית בישראל : לראשונה מאז 1953 הסכימה המפלגה להצטרף לקואליציה הממשלתית החדשה בראשות מנהיג הליכוד מנחם בגין . ( עמ' ( 380 את המהפך במדיניות האגודה ב1977- מייחס [ מנחם ] פרידמן ללחצים כלכליים שהופעלו בתוך הקהילה החרדית ... לחצים אלה ... גרמו לתלות גדולה יותר ויותר של החברה החרדית בישראל במימון ממשלתי : " המחיר האידיאולוגי שאותו נאלצה החברה החרדית ' לשלם' עקב הצלחתה להקים את חברת הלומדים היה נטישתו של עקרון ה'התבדלות' מהציונים החילוניים ... " ... על הסבר זה חולק הפרופסור למדע המדינה אילן גריילסאמר ... לדעתו , ההחלטה להצטרף לממשלה ב1977- ולא קודם לכן קשורה לקץ ההגמוניה של מפלגת העבודה ב . 1977- לראשונה מאז הקמת המדינה הגיעה לשלטון מפלגת מרכז-ימין . הימין הפוליטי בישראל , כמו באירופה , גילה אהדה גדולה יותר מן השמאל הפוליטי כלפי סמלים וערכים דתיים . ( עמ' ( 383-381 דבריהם של פרידמן וגריילסאמר נכונים לפחות בחלקם ... אילוצים כלכליים היו ללא ספק גורם שהביא את מנהיגי החרדים לשנות את מדיניותם לגבי ההצטרפות לקואליציה הממשלתית ב , 1977- וקרוב לוודאי שהם ממלאים תפקיד חשוב עד היום בהכתבת המדיניות החרדית ... אלא שצודק גם גריילסאמר באמרו כי האידיאולוגיה הדתית-פוליטית היא שהכתיבה את העדפת מפלגות הימין על מפלגות השמאל . אך שום עניין כלכלי או דתי-פוליטי כשלעצמו לא היה מצליח להתגבר על העכבות להצטרף לממשלה , אלמלא השינוי שחל בתפיסת החרדים את אופיה של החברה הישראלית והממשלה ואת היחסים הרצויים בין הקהילה החרדית לבין אותה ממשלה וחברה . ( עמ' ( 384 ... כל שאלה בדבר ההבדל בין שותפות עם מפלגות ימין חילוניות לשותפות עם מפלגות שמאל חילוניות מתבססת בהכרח על ראייה חיובית של עצם ההצטרפות לממשלה ונטילת חלק באחריות לכיוון שבו צועדת החברה הישראלית , ועל ראיית הקהילה החרדית את עצמה כחלק מהחברה הישראלית וממילא כנושאת באחריות המוסרית להנהגתה . מאמר זה מבקש לטעון כי בעוד שרגשות כאלה היו קיימים תמיד בקרב החרדים במידה מסוימת , הרי שהם התחזקו לאין שיעור בעקבות מלחמת יום הכיפורים . ( עמ' ( 385 ... מלחמת ששת הימים , לפחות במבט שטחי , נראית כנצחונם של הציונות , של החוסן החילוני של ישראל ושל יכולת התכנון האנושי . מלחמת יום הכיפורים , לעומת זאת , משקפת כמדומה את מעמדה הטנטטיבי והלא-בטוח של ישראל , את בידודה בעולם ואת אפסות האדם ... יתר על כן , הנחתי כי יש לצפות שהטרגדיה והטראומה של מלחמת יום הכיפורים ... יעוררו את התחושה שהחברה הישראלית , ואפילו מדינת ישראל , הן חלק ממקצבי ההיסטוריה היהודית ... ההנחה היתה שעתה יכולים החרדים להזדהות עם מדינת ישראל , מפני שהמדינה היא בעצם קהילת היהודים ... ( עמ' ( 387
|
|