עמוד:82

נטורי קרתא או חסידי סאטמר , המהווים מיעוט שבמיעוט , אינם מתפשרים גם על כך , ואפילו אינם מתפללים בכותל המערבי משום שנכבש על-ידי המדינה הציונית . בעיניהם , העובדה שחלק מהשירותים שהעדה החרדית מספקת זוכים להכרה של המדינה הציונית - למשל , רישום נישואין המוכר על-ידי הרבנות הראשית שהיא גוף ממלכתי , מהווה פשרה אידיאולוגית ופגיעה בעקרון ההיבדלות . לפי תפיסתם , עדיף שלטון זר בארץ-ישראל על פני שלטון יהודי שאינו מחויב לתורת ישראל . העדה החרדית העדה החרדית היא למעשה מסגרת גג , שאליה משתייכות קבוצות חרדיות שונות : " תולדות אהרון , " חסידות מונקאטש וחסידות סאטמר , שהיא הגדולה מבין הקבוצות , ומרכזה בברוקלין שבניו יורק . העדה החרדית מספקת שירותים דתיים כמו שירותי כשרות , רישום נישואין וגירושין , מוסדות חינוך ובתי דין . בית הדין של העדה החרדית נקרא בית דין צדק - בד"צ , והוא מעניק חותמת כשרות למוצרי מזון ומפרסם את עמדתו בסוגיות המעסיקות את החברה החרדית , כמו יחסיה עם המדינה . ביטוי להשקפת העולם האנטי ציונית של קבוצות אלה ניתן למצוא בשיר שהן נוהגות לשיר בהפגנות שונות : " כי ה' אלוהינו ומלכנו ובו אנחנו מאמינים תורתנו היא אמונתנו ובה אנחנו מחזיקים בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים ובחוקותיהם אין אנו מתחשבים בדרך התורה נלך באש ובמים בדרך התורה נלך נקדש שם שמים " . נטורי קרתא וחסידי סאטמר " נטורי קרתא" הוא שמה של קבוצה שפרשה מאגודת ישראל בשנת 1935 על רקע מה שנראה בעיניה כמגמות פשרניות . בשנת 1938 הם אימצו לעצמם את הכינוי הארמי " נטורי קרתא . " מקורו של כינוי זה , שפירושו בעברית הוא " שומרי העיר , " בדברי הגמרא , לפיהם המורים והסופרים הם שומריה האמיתיים של העיר ובזכותם היא מתקיימת . הקבוצה כוללת כמה מאות משפחות , המתרכזות בעיקר בשכונת מאה שערים בירושלים וכן בבני ברק . חברי הקבוצה אינם משתתפים בבחירות לכנסת ואינם משלמים מסים , אך גם אינם מקבלים הטבות כלשהן מקופת המדינה . קרובים להם בהתנגדות למדינה הם חסידי סאטמר , הנקראים כך על שם עיר הולדתו בהונגריה של מנהיגם הרב יואל טייטלבוים . ( 1979-1888 ) רוב חסידי סאטמר חיים ברובע ויליאמסבורג בברוקלין אך יש קבוצה גדולה יחסית של חסידי סאטמר המתגוררת במאה שערים בירושלים . אביעזר רביצקי מדגיש את העובדה שההתנגדות של נטורי קרתא ושל חסידי סאטמר למדינת ישראל " איננה מכוונת בראש ובראשונה כנגד טיבה החילוני של המדינה ... אלא כלפי עצם קיומה . " לפי תפיסתם המדינה הציונית שוללת מעם ישראל את מהותו ומקוריותו והופכת אותו לעם ככל העמים . גם אם היו ראשי המדינה יראי שמיים , הרי עצם הקמתה של מדינה יהודית ריבונית לפני בוא המשיח היא מעשה שיש בו משום " דחיקת הקץ , " וסופו שיביא בעקבותיו עונש . העובדה שהציונים לקחו את גורלם בידיהם ולא חיכו שהגאולה תבוא מידי שמיים היא עבירה כה חמורה , עד שאין להכיר בתוצאותיה . בשום שלב לא ניתן לראות בהקמת המדינה חסד אלוהי , וכל הנסים שקרו עם הקמת המדינה הם מעשה ידי השטן . * * אביעזר רביצקי , הקץ המגולה ומדינת היהודים , הוצאת עם עובד , ת"א , תשנ"ג , שם , עמ' . 96

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר