עמוד:76

בקבוצה זו נכללים גם חברי תנועת נאמני תורה ועבודה , פורום מעגלי צדק וחברי תנועת מימד ( על מימד ראו עמ' . ( 116 חוגים אלה קוראים לעצב סדר יום ציוני דתי חדש , שבו יתפסו ערכים חברתיים את מקומו של חזון ארץ-ישראל השלמה . נאמני תורה ועבודה תנועת " נאמני תורה ועבודה" הוקמה בשנת 1978 כתנועה רעיונית חברתית לא פוליטית , כנגד מה שנראה בעיניה הקצנה והתחרדות של הציבור הדתי-לאומי . חברי התנועה דוגלים בשילוב בין לימוד תורה והשכלה כללית , במילוי חובת השירות הצבאי , או שירות לאומי לבנות ובקידום מעמד האישה . במעגלי צדק פורום " במעגלי צדק" נוסד בשנת 2003 על ידי קבוצה של צעירים דתיים-לאומיים מירושלים מתוך אמונה כי תורת ישראל הינה תורת חיים העוסקת במכלול תחומי החיים , כולל הפן החברתי כלכלי , וכי לתורה , ולציבור הדתי-לאומי , יש נקודת מבט ייחודית בסוגיות אלה . הקבוצה מבקשת לצרף לשיח הדתי גם את העיסוק בסוגיות חברתיות כלכליות מזווית יהודית הלכתית . בין פעילויות הפורום - הוצאת עלון שבו נידונים הנושאים האלה , איסוף מאמרים , מקורות ושאלות ותשובות הלכתיות בענייני חברה . הפורום פועל למען הקמת גוף של רבנים ופעילים חברתיים שיגבשו " תו תקן חברתי" אשר יוצע לכל עסק בנוסף לכשרות המזון . המתח שבין הגוונים החברתיים השונים בציבור הדתי-לאומי בא לידי ביטוי באופן מיוחד בתחום מעמד האישה . מסגרות החינוך הדתי-לאומי תמיד אפשרו לבנות לרכוש השכלה גבוהה בכל המקצועות ולהשתלב בשוק העבודה בהתאם לכישוריהן . אולם לימוד תורה , במובן של לימוד גמרא והלכה , היה נחלתם , כמעט הבלעדית , של הגברים . בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מקדישות ימים ולילות ללימוד תנ"ך , גמרא והלכה , ובכתבי עת תורניים מופיעים מאמרים רבים פרי עטן של נשים . בשנת 2002 נמנו 22 מדרשות ומכללות לנשים שבהן מלמדות נשים לצד רבנים , ואף קמה ישיבת הסדר לבנות , המשלבת לימוד תורה עם שירות צבאי . במקביל להתפשטות של לימוד תורה בקרב נשים דתיות-לאומיות , החלה השתלבות של נשים גם בתחומים שהיו נחלתם המובהקת של גברים - לדוגמה , ייצוג לקוחות בבתי הדין הרבניים על-ידי טוענות רבניות . הקמת המכון להכשרת טוענות רבניות לוותה בברכת הרבנים הראשיים דאז , הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו , אך היא נתקלה בהתנגדות מצד דיינים בבית הדין הרבני הגדול , שניסו למנוע את ההכרה בתוארן של בוגרות המכון . * למרות הקשיים שהוערמו בפני הטוענות הרבניות , הן הפכו לחלק מנוף בתי הדין הרבניים , ובתחילת שנת 2000 אף מונתה טוענת רבנית לתפקיד רשמי בהנהלת בתי הדין , במטרה להחיש את הטיפול בתיקיהן של מסורבות גט . * בג"צ 6300 / 93 המכון להכשרת טוענות נ' שר הדתות וביה"ד הרבני הגדול , פ"ד מח , ( 4 ) עמ' . 441 נשים לומדות גמרא במדרשת "נשמת"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר