|
עמוד:65
עמדה 1 יעקב ( ג'קי ) לוי , ' " המסורתיים' - זן הולך ונעלם , " מימד , גיליון , 8 דצמבר 1996 היהודי המסורתי , לרוב בן עדות המזרח , נתפס על-ידי רבים כמי שנושק למזוזה בשבת , " עושה קידוש ... " והולך לראות כדורגל . לימדו אותנו לבוז לדרך החיים הזו , ואנחנו למדנו . שנים לאחר-מכן עדיין ראיתי דמות גרוטסקית במי שחובש כיפה לראשו רק עם כניסתו לבית הכנסת … עבור רובה של יהדות המזרח , עולם המושגים הדיכוטומי של " דתי" ו"חילוני , " שבו נתקלו עם עלייתם ארצה , היה זר ומוזר … בית הכנסת שכיום נתפס בתודעה הציבורית כבית ועד ל"דתיים" בלבד - היה , פשוט , המקום המרכזי בחייהם של היהודים … לא היה אדם שלא ידע להגות את הקדיש , ולא היה אדם שעמד נבוך מול השאלה כיצד ולאן צריך לדפדף בסידור … היהודי המסורתי הקפיד שלא להקפיד , והלך " עד הסוף" נגד כל " הליכה עד הסוף . " ( עמ' ( 25-24 המורכבות הדתית של היהודים המסורתיים זוכה לביקורת משני צדי המתרס . בקרב הדתיים , יש הרואים במסורתיים אנשים המייצגים חולשה דתית , שכן לפי התפיסה האורתודוקסית , המחויבות לקיום מצוות היא מוחלטת , והבחירה שעושה היהודי המסורתי היא מעשה חילוני במהותו . על-פי תפיסה זו , יהודי מסורתי איננו נחשב ליהודי דתי , זאת , על אף שהוא מקיים מצוות ושומר על המסורת הדתית לעתים קרובות , בדיוק כמו אדם המגדיר את עצמו כדתי . בקרב החילונים , לעומת זאת , יש הרואים במסורתיים אנשים הפוסחים על שתי הסעיפים . לדעתם , המסורתיים אינם חילוניים , שכן הם מקפידים לקיים דפוסים דתיים שהחילוני איננו רואה את עצמו מחויב להם . מצד שני , הם גם אינם דתיים , שכן הם לא נמנעים מלעבור על איסורים שאדם דתי מחויב להימנע מהם . אולם , יש גם גישה הרואה בציבור המסורתי דגם של זהות יהודית ייחודית . לפי גישה זו , בכל דת יש אנשים הבוחרים לקיים רק חלק מהמסורת , ובחירה זו עדיפה על-פני מציאות של קיטוב חברתי . ? לדיון המסקנה של חוקרי מכון גוטמן היא , כי אנשים המשתייכים לציבור המסורתי מייחסים חשיבות רבה לטקסים הקשורים למעגל החיים . מה , לדעתכם , ההסבר לכך ? 1 יעקב ( ג'קי ) לוי הוא עיתונאי ומגיש תוכניות ברדיו ובטלוויזיה .
|
|