עמוד:58

בנוסף למסגרות הלימודיות הקבועות מתקיימים גם אירועים מיוחדים - כמו הפסטיבל ליהדות הנערך מדי קיץ בכפר בלום או מעמד " הקהל" המתקיים בחג הסוכות ברמת אפעל . אירועים אלה מבקשים לעשות את המקורות היהודיים בסיס להידברות ודיאלוג תרבותי בין קבוצות שונות בחברה הישראלית . מגמת " החזרה לארון הספרים היהודי" עוררה ביקורת , הן מהצד החילוני והן מהצד הדתי . חוגים חילוניים התנגדו לה מחשש שהיא מהווה תזוזה לעבר חזרה בתשובה , והיו שראו בה ביטוי של מבוכה רעיונית וכניעה לא מוצדקת לדתיים . אחת הטענות הייתה ש"ארון הספרים היהודי" הוא דתי בעיקרו , ולכן אין הוא יכול להוות בסיס לעולם מודרני , ויש להעדיף על פניו ערכי תרבות קלאסיים , כגון מוסיקה של מוצרט או ספרות של שייקספיר . אחרים ראו בכך אופנה חולפת , שאין בה לא עומק אינטלקטואלי ולא התעלות דתית . טענה נוספת הייתה , כי לימוד תורה חילוני אינו אפשרי כלל , וזאת מפני שלימוד תורה כרוך בקבלת עמדות , דפוסי התנהגות ואמיתות , שאדם חילוני ( במובן זה שהוא שולל את קיומו של אלוהים , ( אינו יכול לקבל . מגוון דעות לימוד מקורות יהודיים בחברה חילונית . 1 רות קלדרון , 1 "על תלמוד תורה , " אלפיים קובץ , 18 תשנ"ט , 1999 עמ' 166-161 כמאה מקומות לימוד תורה שאינם הלכתיים מתקיימים היום בארץ . אלו ? ירותיה של מהפכה שקטה , מתמשכת , בה שחררו עצמם רבים מבוגרי החינוך הממלכתי ממגבלות הדיאטה התרבותית בה גדלו ... לימוד התורה הזה שונה מזה המתרחש בעולם הישיבות בכמה מימדים : א . מכיוון שאיש לא תיווך עבורנו את הטקסט , נמצאנו מכילים עליו כלי ביקורת ופרשנות מודרניים אותם הבאנו איתנו ... ביקורת פמיניסטית , פוסט-מודרנית כמו גם פרשנות אישית היו שגרת לימוד . ב . גם בחירת הטקסט הנלמד היתה שונה . לא הגבלנו את עצמנו לסוגיות " הפופולריות" שרובן הלכתיות ונלמדות בטעם ליטאי אלא העמדנו לדיון גם טקסטים הנחשבים בעולם הישיבות המאורגן "שוליים . " ג . תהליך הניכוס מחדש של טקסטים לא היה מאורגן וממילא לא ממוסגר בתוכנית לימודים קשיחה . הלימוד היה חופשי מ"שורה תחתונה" הידועה מראש . ד . גם אם היו בכל מקום מנחים ומורים מקומיים , בדרך-כלל לא היו אלה בעלי מעמד של " סמכות רוחנית , " אלא בעלי כלי לימוד משוכללים יותר , שפתחו עבור האחרים את הטקסט הנלמד . אוירת הלימוד היתה שיוויונית במידה רבה . ( עמ' ( 161 1 רות קלדרון מייסדת מכללת "עלמא" - מכללה ללימודי יהדות לציבור החילוני . עבודת הדוקטורט שלה עוסקת במאפייני האגדה התלמודית . לימוד תורה בבית המדרש " אלול , " ירושלים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר