עמוד:55

הבחנה זו אין פירושה שאדם המגדיר את עצמו חילוני נעדר כל זיקה למסורת הדתית , אלא שאין הוא חש כלפיה מחויבות דתית . הזיקה שלו למסורת מנותקת על-פי רוב מההקשר הדתי ומעוגנת אך ורק בהקשר הלאומי והתרבותי . ביטוי לכך ניתן לראות בסקר שערכו חוקרי מכון גוטמן , ועל פיו גם אנשים שהגדירו את עצמם לא דתיים וכמי שאינם שומרים על המצוות , הצהירו על זיקה ברמה כזו או אחרת למסורת הדתית . יש גם מיעוט קטן המגדיר את עצמו אנטי דתי ונמנע במודע מקיום כל מנהג וטקס שמקורם במסורת הדתית . לדעתם , מקורות היניקה התרבותיים של אנשים חילוניים צריכים להיות אוניברסאליים , וכי הדת וכתבי הקודש נוצרו בידי בני אדם ולא בידי האל . מגוון דעות מהי זהות יהודית חילונית ? 1 . 1 יולי תמיר , " מהפכה ומסורת , " דדי צוקר , ( עורך ) אנו היהודים החילונים : מהי זהות יהודית חילונית ? משכל , 1999 עמ' 183-174 היהדות מחלחלת לכל תחום של חיי : למעשים הקטנים ביותר והיוםיומיים ביותר . כשאני גוערת בבנותי ואומרת : " אתן מחכות למשיח שיבוא ויסדר לכן את החדר , " ?! אני יוצרת גשר ביני ובין העולם היהודי ... למילים שאני פונה אליהן יש הקשר דתי מובהק , אבל אני אוהבת ושונאת , מרחמת ונלחמת בעולם ללא אל , שבו אין יום דין ואין עולם הבא . עולם שיש בו רק בני-אדם החיים כאן-ועכשיו . לחילוניות שלי יש שורשים יהודיים עמוקים . אין לה לא קיום ולא משמעות ללא העבר היהודי , ללא הרקע היהודי , ללא קהילה יהודית . החילוניות שלי היא גם ארץ-ישראלית מאוד . רק כאן אני יכולה להלך בעקבות שמשון בין צרעה לאשתאול , לטפס על הגלבוע ולהרהר בטרגדיה של שאול ... והכל ... מבלי להאמין ומבלי לקיים מצוות . לא האל ציווה עלי לרשת את הארץ , זו היתה בחירה שלי . ישראל היא בעבורי לא הארץ המובטחת , אלא הארץ הנבחרת . ( עמ' ( 176-175 ליהדות-חילונית כמו זו שעמדה בבסיסה של הציונות אין קיום מחוץ לארץ-ישראל ומחוץ למדינת ישראל ... האדם הדתי יכול למלא רבות ממצוות הדת בכל מקום שהוא נמצא . הוא זקוק למניין , לקהילה ... ולתשמישי קדושה . הציוני החילוני צריך הרבה יותר מזה . הוא זקוק לתחום ציבורי נרחב שבו תתגבש ותבוא לידי ביטוי הזהות התרבותית שלו , והוא זקוק לארץ-ישראל כדי שיוכל להידבר עם עברו ללא תיווכה של הדת . טעות היא אפוא לחשוב כי החוויה התרבותית של היהדות החילונית היא חוויה אינדיבידואליסטית , המנותקת מתרבות , משפה , מהיסטוריה או אפילו מדת . ( עמ' ( 177 1 יולי תמיר היא פרופסור בבית הספר לחינוך ובחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב . ממייסדי "שלום עכשיו" ופעילה במפלגת העבודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר