עמוד:19

מן הצד האחר , יש חוגים דתיים השואפים לכך שהמדינה תתנהל על-פי חוקי התורה , או לפחות שהחיים הציבוריים יהיו ברוח ערכים יהודיים דתיים . לפי תפיסתם היהדות היא במהותה דת ציבורית - כלומר , דת שמצוותיה לא מחייבות רק את האדם הדתי כפרט , אלא שיש בה מצוות המחייבות גם את כלל הציבור . לפי תפיסה זו , הפרדה בין דת למדינה , פירושה , שהדת מוותרת על כל תחום העניינים החברתי והציבורי ומצטמצמת לתחום הפרט * . בין שני קטבים אלה ניתן למצוא חוגים חילוניים ודתיים כאחד , המעוניינים בכך שהמדינה תתמוך במוסדות דתיים ושיהיה לה אופי ציבורי יהודי , אך הם נוטים לשלול כל כפייה דתית על הפרט . לטענתם , הדבר יהיה לטובתה של הדת , שכן מציאות שבה חוקי הדת נכפים על-ידי המדינה יוצרת פיחות במעמדה של הדת , הנזקקת לכוח הכפייה של המדינה . הם גם מקווים , כי הפרדה בין דת למדינה תביא לשיפור במרקם היחסים בין דתיים לחילוניים במדינת ישראל . מגוון דעות האם על המדינה לממן שירותי דת ? 1 . 1 זרח ורהפטיג , דברי הכנסת תשכ"ז , הכנסת השישית , מושב , 2 ישיבה ק"ס , 13 . 3 . 1967 מדוע אינני מסכים לכך שרק יהודי דתי חייב לספק את השירותים הדתיים ? שלש סיבות לכך ... הסיבה הראשונה היא , שקמה כאן מדינה יהודית ... מדינה יהודית איננה יכולה לומר שהיא מנערת את חוצנה מכל התחייבות לספק צרכים דתיים . הסיבה השניה היא שאנו מדינה הקרוייה " וולפייר-סטייט" [ מדינת רווחה , [ מדינה העוסקת בעניני חינוך , תרבות וסעד ... אי-אפשר לומר שרק את השירותים הדתיים לא תספק המדינה . הסיבה השלישית היא , כי המדינה היהודית נבנתה ונבנית לא רק על-ידי משלם המיסים בישראל ; היא נבנתה ונבנית מבחינה כספית לפחות ... בעזרת כל העם היהודי , אשר מושיט את עזרתו בגלל הנקודה הדתית והקשר היהודי הדתי שיש לו למדינה . ( עמ' ( 1692 ? . 2 גיל הראבן , "בולשביזם דתי , " מעריב , 6 . 3 . 03 עמ' 7 נכון להסדר הקיים , אזרחים המתקשים לשלם משכנתא על דירותיהם , מקימים בכספי המסים שלהם בתי כנסת ... ופסולי חיתון מממנים נגד רצונם את הרבנות . מצב כזה לא קיים באף קהילה יהודית אחרת בעולם ... אזרח יהודי בעל " צורכי דת , " אשר חי בארה"ב , למשל , בוחר לעצמו קהילה ורב ובית כנסת . הוא תומך בהם על פי רצונו ויכולתו , וקיומם של מוסדות הדת השונים תלוי בביקוש . 1 זרח ורהפטיג ( 2002-1906 ) היה מראשי הפועל המזרחי והמפד"ל , חבר במועצת המדינה הזמנית ומהחותמים על מגילת העצמאות . כחבר כנסת פעל למען שילובו של המשפט העברי בחקיקת הכנסת . ורהפטיג היה גם מרצה למשפט עברי בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים . בשנת 1983 זכה בפרס ישראל על תרומתו למדינה ולחברה . ? גיל הראבן היא סופרת ועיתונאית . בשנת 2002 זכתה בפרס ספיר לספרות על ספרה "שאהבה נפשי . " * להרחבה עיינו בספרו של אביעזר רביצקי , דת ומדינה במחשבת ישראל : דגמים של איחוד , הפרדה , התנגשות או כפיפות , המכון הישראלי לדמוקרטיה , ירושלים , תשנ"ח . 1998

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר