עמוד:17

? לדיון 1 בסוף שנת 2003 נוסחה באפגניסטן חוקה חדשה , שלפיה מערכת החוק תהיה אזרחית כל עוד לא תהיה מנוגדת לרוח האסלאם . אפגניסטן תיקרא " הרפובליקה האסלאמית של אפגניסטן , " ובראשה יעמוד נשיא שייבחר בבחירות ישירות . יינתן ייצוג הולם לנשים בפרלמנט , וזכויות האדם והאזרח יישמרו . במה שונה אפגניסטן מאיראן ? האם על-פי החוקה המוצעת תיחשב אפגניסטן למדינה הפועלת בהתאם לדגם תיאוקרטי , או בהתאם לדגם אחר ? נמקו את תשובתכם . 2 האם , לדעתכם , הסמכות שיש לפרלמנט על-פי דגם הכנסייה הרשמית עולה בקנה אחד עם עקרונות המשטר הדמוקרטי ? נמקו את תשובתכם . 3 יש המכנים את דגם העדות המוכרות כ"עצמאות הדדית ללא הפרדה . " הסבירו במה מתבטאת העצמאות ובמה מתבטא היעדר ההפרדה בין דת למדינה בדגם זה . 4 בדיון משפטי שנערך בארצות-הברית בשנת 1947 עלתה השאלה האם בהתאם לעקרון ההפרדה יכולה המדינה להשתתף במימון דמי הנסיעה לתלמידים שהוסעו לבתי ספר פרטיים דתיים . ברוב של חמישה שופטים נגד ארבעה אושרה הקצאת הכספים ( פרשת אוורסון נגד מועצת החינוך . ( הסבירו כיצד יכול מימון ההסעות לפגוע בעקרון ההפרדה לפי הגישה המרחיבה , ומדוע אין בכך פגיעה לפי הגישה המצמצמת ? 5 טקס האשכבה הממלכתי לפרנסואה מיטראן , שהיה נשיאה של צרפת בשנים 1995-1981 ונודע בעמדותיו החילוניות , התקיים בכנסיית נוטרדאם שבפריס . מה ניתן להסיק באשר לדגם הצרפתי מהעובדה שהטקס נערך בכנסייה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר