עמוד:6

מטרות ועקרונות מנחים התכנית נועדה לצייד את המורה בידע ובאמצעים , שיקלו עליו להנחות את תלמידיו במהלך הכנת עבודה . חלק מן ה"ציוד" שמציעה התכנית הוא בתחום טיפוח המיומנויות הנדרשות למי שמנחה את הכנת העבודה ומעריך אותה , וחלקו האחר הוא בתחום המיומנויות הנדרשות למכין העבודה . בהתאם לכך , מטרות התכנית נחלקות לשניים : מטרות הממוקדות במורה , שעיקרן ידע ואמצעים שישמשו אותו להנחיית התלמיד , ומטרות הממוקדות בתלמיד המונחה , שעיקרן מיומנויות שהמורה יסייע לו לשכלל . קהל היעד התכנית מיועדת למורים בכיתה יי , המנחים תלמידים בהכנת עבודה עיונית או אמפירית בתחומי תוכן שונים . זהו קהל יעד מגוון . הוא כולל מורים העוסקים לפעמים בתחומי תוכן שונים , הנבדלים זה מזה לעתים בהכשרתם ובניסיונם הקודם . חלקם רכשו התמחות מקצועית ואקדמית בתחומם , וייתכן שעתה הם עוסקים במקצוע שונה מזה שרכשו . יש מורים שהתנסו בעבר בהנחיית עבודה , והם מחפשים דרך חדשה לעשות זאת , ולעומתם יש העושים את צעדיהם הראשונים בהנחיה . מורים אחדים פועלים כחלק מצוות מיוחד שהוקם בבית הספר לצורך הנחיית עבודות , ואחרים פועלים באופן עצמאי . לרוב המורים אין הכשרה פורמלית בהנחיה של הכנת עבודה ובהערכתה , והם נעזרים בניסיון אישי קודם ( לעתים קדום ( ... בהכנת עבודה ובהערכתה , במסגרת אקדמית או אחרת . האם ניסיון כזה מתאים גם להנחיית תלמידים בכיתה י'ל גס התלמידים המונחים , תלמידי כיתה י , ' שונים זה מזה ברקע שלהם , בידע הקיים , בהתנסות קודמת בכתיבת עבודה וביעדים הניצבים בפניהם . לחלק מהתלמידים , הכנת העבודה בכיתה יי מהווה שלב ביניים בדרך מן "העבודה האישית" שנהוגה בחטיבת הביניים אל עבודת הגמר בחטיבה העליונה . אחרים רואים בהכנת עבודה בכיתה י' מטרה לעצמה , ואינם צופים שיהיה לכך המשך מתקדם יותר . לאור כל זאת מציעה התכנית לקהל היעד המגוון שלה פעילות מובנית אך גמישה . היא נוקטת שפה כללית וחוצה מקצועות , מקיפה רמות שונות של ידע רלבנטי , מן הידע הבסיסי שניתן לדלג עליו במידת הצורך ( לדוגמה , בירור של מונחים בסיסיים ) ועד המתקדם ביותר . לקהל היעד ההטרוגני מציעה התכנית מגוון סוגים של עבודות ודרכי חקר , המתאימים לרמות שונות של תלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר