עמוד:5

מבוא : מהי התוכנית " הזמנהלחקר ? " הזמנה לחקר היא מערך הנחיה למורה . זוהי מעין '' השתלמות כתובה ' המיועדת למורה שמלווה את תלמידיו בתהליך של חקר וכתיבה , כשותף וכמאמן . התכנית הותאמה במיוחד להנחיית מורים בכיתה י , ' בשעות שהוקצבו לכך על פי תכנון הלימודים החדש ( חוזר כ' של משרד החינוך והתרבות . ( אך למעשה היא עשויה להועיל לכל מורה המעוניין לשלב הכנת עבודה בהוראה . התכנית מורכבת ממערכי מפגשים בשלושה חלקים : א . מערכי היערכות לקראת הפעלת התכנית : אלה הם מערכי היערכות לשימושם של מורים בלבד לקראת הפעלת התכנית בכיתות . למערכים אלה ניתן להתייחס כאל "חדר מורים לומד . " ב . מערכי שיעור לבניית סביבת החקר של התלמיד : אלה הם מערכים העוסקים בהיבטים שונים של המוכנות לתהליך החקר - הבהרת מסגרת העבודה ודרכי הערכתה , בירור קשיים ויכולות , דיון בחקר ובמונחיו ועוד . ג . מערכי שיעור להתפתחות עבודת החקר : אלה הם מערכים המלווים את העבודה על פי שלבי התפתחותה . התכנית הזמנה לחקר היא מעין מדריך מעשי , הכולל חומרים מסוגים שונים : פרקי היערכות והדרכה למורים / המנחים , מערכי שיעור מפורטים המלווים ברציונאל , הפניות לספרי עזר ויעץ בנושא הכנת עבודה וכתיבה עיונית , דפי הנחיה ובקרה לתלמידים וכן סיפורי מקרים . מערכי השיעור בתכנית מוגשים תוך זיקה ישירה לעבודה המתפתחת של התלמידים , ובדרך סדנאית . כל מערך נחלק ליחידות נושאיות , שאפשר לעסוק בהן במפגש אחד או יותר , לפי הנסיבות . מכל מקום , הרצף אינו מחייב : אפשר להשתמש במערכים כסדרם או באופן מודולארי , אפשר לשנות , אפשר לדלג . הזמנה לחקר היא פרי פיתוח משותף של מטח - המחלקה לאוריינות , חברה ותרבות - ושל משרד החינוך , התרבות והספורט , הפיקוח על עבודות הגמר . ... " כהמה ללימ 1 ד מקצוע בהיקף רחב , וגם במגמה לשפר את הלימוד בכל המקצועות "תוסף בכיתה ? , הנושא יסדנה לכתיבת עבודה עיוויתי נ [ ... בכך תזומן אפשרות ללימוד שיטתי של כתיבת עבודה [ ... ] תוך כדי שימוש במאגרי מידע [ ... ] במסגרת זו אף יחוזקו היבטים של הבעה בכתב ... י מתוך חוזר מיוחד כי של המנהל הכללי , משרד החינוך והתרבות , סיוון התשנ " ו , יוני . 1996

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר