עמוד:142

עליית היהודים מארצות האסלאם מתגברת עולים מארצות האסלאם הגיעו ליישוב בארץ ישראל בדרך היבשה ובדרך הים . לדוגמה , ב1947- הגיעו מעפילים מצפון אפריקה באניות שארגן "המוסד לעלייה ב" של ה"הגנה : " אניית המעפילים " יהודה הלוי , " שעל סיפונה 460 מעפילים ממרוקו , יצאה מחופי אלג'יריה ב14- במאי , 1947 וב31- במאי 1947 הגיעה לנמל חיפה . המעפילים שעל סיפונה גורשו עוד באותו יום לקפריסין . • אניית המעפילים " שיבת ציון , " שעל סיפונה כ400- מעפילים , יצאה מנמל אלג'יר ב16- ביולי , 1947 וב25- ביולי הגיעה לנמל חיפה . הבריטים ביקשו לגרש את המעפילים לנמל המֹוצא ָ של האנייה אבל לא הצליחו לגלותו , ולכן גורשו גם המעפילים באנייה זו לקפריסין . התהליכים הפוליטיים משפיעים על היהודים מצבן של הקהילות היהודיות בארצות האסלאם הושפע מן התהליכים המרכזיים שהתחוללו במזרח התיכון : הדקולוניזציה ( עמ' , ( 132 הּפ ָ אן-ערביּות - השאיפה לאחדות בין מדינות ערב ולשיתוף פעולה ביניהן , והּפ ָ אן-אסלאמיּות - התחזקות מגמות של שאיפות לאחדות בין כל המאמינים בדת האסלאם ( עמ' . ( 149 גם הקמת מדינת ישראל השפיעה על מצבן של הקהילות היהודיות במדינות ערב . אירועים אלה סיכנו את חיי היהודים בארצות האסלאם והשפיעו על הגירתם ועל התפרקות הקהילות . מרבית היהודים עלו למדינת ישראל , וחלקם היגרו לאירופה ולאמריקה . היהודים שיצאו ממדינות האסלאם לא גורשו על ידי השליטים , אלא עזבו מבחירה והחליטו לעלות לישראל . כמה סיבות השפיעו על החלטתם : א . הקמת מדינת ישראל - בשנת 1948 חיו בארצות האסלאם כמיליון יהודים . הם קיבלו בהתרגשות ובהתלהבות את הקמת מדינת ישראל . מתוך אמונתם הדתית ראו רבים בהקמת מדינת ישראל נס , ורמז לגאולה הקרובה לבוא . אולם רק מעטים מגילויי השמחה , כמו אלה שהיו בערים טוניס ( בטוניסיה , ( וטריפולי ( בלוב ) - היו פומביים . היהודים , ששמחו לשמוע את הבשורה על הקמת המדינה , נהגו באיפוק גם מחשש לביטחונם האישי וגם מפני שלא רצו לפגוע ברגשות שכניהם המוסלמים . התרגשותם הגדולה התבטאה בעלייה לארץ ישראל . ב . המלחמה לעצמאות ישראל - היהודים חששו לחייהם לאור מלחמת העצמאות . לדוגמה : שמונה ימים לאחר ההכרזה על הקמת מדינת ישראל , ב23- במאי , 1948 קרא מלך מרוקו למוסלמים וליהודים בארצו לגלות איפוק לנוכח המידע על האירועים שמתרחשים בפלסטין . בהשפעת מלחמת העצמאות - בחודש יוני 1948 היו מעשי אלימות נגד יהודים במרוקו , במצרים ובלוב . תבוסת מדינות ערב במלחמה - הגבירה את חששות היהודים . ג . דקולוניזציה ועצמאות המדינות הקולוניאליות - תהליך זה עורר חששות כבדים אצל היהודים . היהודים , שקשרו קשרים עם נציגי השלטון הקולוניאלי , חששו להרעת מעמדם ולערעור ביטחונם האישי - לכשתוכרז עצמאותן של המדינות הערביות שבהן חיו . שליטים ערבים העלימו עין מיציאת היהודים או שיתפו פעולה בחשאי עם יציאתם . כנראה בחרו השליטים הערבים במדיניות זו בהשפעת הקשרים הטובים שנרקמו ביניהם לבין היהודים , ומתוך הנחה שיציאת היהודים תסייע לפתור בעיות כלכליות במדינתם וגם בזירה הבינלאומית . ההיסטוריון חיים סעדון מבחין בין כמה קבוצות של מדינות ערביות על פי יחסן לקהילות היהודיות ולמדינת ישראל : א . מדינות שנלחמו בישראל - מצרים , סוריה , לבנון ועיראק . מדינות אלה קרובות לישראל מבחינה גאוגרפית , ורובן גובלות בה . במדינות אלה מצב היהודים היה קשה . ב . מדינות שלא נלחמו בישראל - לוב , איראן , תימן , עדן ַ וטורקיה . מדינות אלה אמנם מרוחקות מישראל מבחינה גאוגרפית ולא כולן ערביות - אבל הן חלק מארצות האסלאם . ג . מדינות צפון אפריקה - מרוקו , אלג'יריה וטוניסיה . מדינות אלה היו בשלטון צרפת ונאבקו לעצמאות . בתקופה זו מצבן של הקהילות היהודיות במדינות אלה היה נוח למדי , כי התנועות הלאומיות בהן הבינו שפגיעה במיעוט היהודי עלולה לחבל במאבקן לעצמאות . באותה תקופה היהודים שביקשו לצאת מן המדינה יכלו לעזוב , ולאחר שהוענקה למדינות אלה עצמאות - הוחמר בהן מצב היהודים , בעיקר במרוקו . הקהילות היהודיות בארצות הא ִ סלאם מתפרקות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר