עמוד:43

מאורעות בראשית שנות ה20- ובסופן ב1- במאי 1921 פרץ ביפו גל של מעשי אלימות של ערבים נגד יהודים . מעשי אלימות אלה מכּונים " מאורעות . " 1921 המאורעות התפשטו אל יישובים נוספים כמו פתח תקווה , כפר סבא , חדרה ורחובות . במהלך חמשת ימי המאורעות נהרגו 42 יהודים ועשרות נפצעו . בפרדס בקרבת יפו נרצחו הסופר יוסף חיים ּבֵרנר ואחדים מחבריו . בסוף שנות ה , 20- לאחר כשבע שנים שקטות ( 1928-1922 ) שבמהלכן נמשכה העלייה והתבססה ההתיישבות בארץ ישראל , פרץ גל חדש של מעשי אלימות נגד יהודים . המּופתי ְ חאג' אמין אל-חסייני והמועצה המוסלמית העליונה לי ּ ּו את המתיחות בין יהודים למוסלמים על רקע דתי - סביב שאלת זכות התפילה ליד הכותל המערבי ותוך כדי הפצת שמועות על כוונת היהודים להשתלט על הר הבית . עוד בתקופת השלטון העות'מאני נקבע כי ליהודים מותר להתפלל ברחבת הכותל המערבי , אך אסור להם להעמיד במקום מחיצה כלשהי , להציב מושבים או להניח ספרי תורה וסידורי תפילה . היהודים ניסו לעקוף את האיסורים הללו . ביום הכיפורים תרפ"ט ( ספטמבר ( 1928 התקבצו לפני הכותל המערבי מתפללים רבים והציבו מחיצה בין נשים לגברים . המוסלמים ניסו למנוע זאת כדי לא ליצור תקדים להשתלטות של יהודים על המקום . המשטרה הבריטית הסירה את המחיצה בטענה שהצבתה בַּ מקֹום היא הפ ָ ָרה של המצב הקיים . מאז אירוע זה חלה הידרדרות קשה ביחסים בין יהודים לערבים . אירועים נוספים שהתחוללו בסביבת הכותל המערבי הלהיטו את האווירה והחריפו את המתח הדתי בין יהודים לערבים : המּואזין , הקורא למאמינים המוסלמים לתפילה , הפריע בִּ מכּוון ָ למתפללים היהודים בכותל ; סמוך לכותל פתחו המוסלמים דרך להולכי רגל ולבהמות משא , ואזור התפילה הצר הפך לציר מעב ֲ ָ ר פעיל . כל אלה הגבירו את החיכוך בין יהודים למוסלמים . המופתי חאג' אמין אל-חסייני לי בָּ ה את העימות הדתי והפיץ ידיעות כאילו הר הבית , ובו כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא , נתון בסכנת השתלטות של הציונים . ביום שישי מדי שבוע בשבוע הושמעו במסגדים דרשות ובהן דברי הסתה נגד היהודים המנסים להשתלט על הר הבית . ד ָ רֹות אלו הלהיטו את הרוחות בקרב המאמינים המוסלמים . בנושא זה גם פורסמו מאמרים בעיתוני העולם הערבי , והמופתי קרא לגיוס העולם המוסלמי , לאיסוף תרומות ולמאבק על הגנת ירושלים והמסגדים . כך נוצלו הרגשות הדתיים של המאמינים המוסלמים כדי לל ּ ֹות את הסכסוך הלאומי . ההסתה הדתית החִריפה ָ את המתיחות , הפ ֵ ָרה את שנות השקט ששרר מאז 1922 והובילה לגל נוסף של מהומות . בקיץ תרפ"ט , ( 1929 ) החל גל אלימות נוסף שביצעו המוני מוסלמים מּוסתים בפקודת המּופתי ְ . אירועים אלימים אלה מכונים מאורעות תרפ"ט . 1929 - במאורעות אלה הפגיעה בנפש וברכוש הייתה חמורה . המאורעות ב1929- נמשכו שמונה ימים , והם נבדלו מן המאורעות ב : 1921- היקפם היה רחב יותר , והותקפו יישובים הן ביישוב היהודי החדש , כמו - מֹוצא ָ , באר טּוביה , חּולדה ורמת רחל , הן בערי היישוב הישן שבהן אוכלוסייה מעורבת , כמו ירושלים , חברון וצפת . יהודים רבים נמלטו מבתיהם אל מרכזי הערים ואל יישובים בטוחים יחסית . תחילה מיעטּו ֲ השוטרים הבריטים להתערב ולנסות לעצור את הפורעים המוסלמים , ורק לאחר זמן החלו לה שְֹ ליט סדר . בימי המאורעות האלה נהרגו 133 יהודים ונפצעו . 339 בקרב הערבים נהרגו 116 ונפצעו - 232 רובם מכדורי חיילים בריטים . גורלה של הקהילה היהודית הוותיקה בחברון מסמל יותר מכול את חומרת מאורעות תרפ"ט . הערבים פגעו בשכניהם , יהודי חברון , באופן אלים ביותר - רצחו אותם , שדדו את רכושם , הציתו בתים וחיללו ספרי תורה יוסף חיים ּבֵרנר - ( 1921-1881 ) סופר יליד רוסיה . עלה לארץ ב . 1909- סיפוריו מתארים את חיי הפועלים ומעלים את קשיי היחיד ולבטיו על רקע ההיקלטות בחברה חדשה . מיצירותיו : "מסביב לנקודה , " "מכאן ומכאן , " "שכול וכישלון . " המועצה המוסלמית העליונה - גוף שהיה מופקד על ניהול ענייניה של העדה המוסלמית בארץ ישראל . המועצה הוקמה ב1922- ובראשה עמד המופתי , חאג' אמין אל-חסייני . מודעה על סדרי ההלוויה של קורבנות מאורעות , 1921 תל אביב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר