עמוד:16

פיתוח התשתיות תרם גם לַרווחת ְ התושבים וגם ליציבות הממשל המנדטורי . דוגמאות : א . עבודות ציבוריות - בתקופת מלחמת העולם הראשונה הידלדלה הכלכלה בארץ ישראל , פחתו אפשרויות התעסוקה ומספר המובטלים ביישוב הלך וגדל . עולים , שהחלו להגיע לארץ ישראל ב , 1919- התקשו להשיג עבודה ומצבם הכלכלי החמיר . בנסיבות אלה יזם הנציב העליון , הרברט סמואל , עבודות ציבוריות שבהן יועסקו העולים . עבודות אלה סייעו לעולים להמשיך להתקיים בארץ , ותאמו את פעילות ממשלת המנדט בהנחת תשתיות ובעבודות פיתוח בארץ ישראל . היו אלה בעיקר עבודות זמניות בסלילת כבישים ; בין היתר נסללו באותה תקופה כביש טבריה-צ ֶ מח , כביש טבריה-טּב ְ חה , כביש חיפה-ג'דה ( רמת ישי ) וכביש עפולהנצרת ( עמ' . ( 28 כמו כן שופצו מסילות ברזל והעולים הניחו את מסילת הברזל בין ראש העין לפתח תקווה , ונפתחו תחנות רכבת חדשות בזכרון יעקב , בבנימינה ובעין חרוד . בכמה מתחנות הרכבת אף שופרו השירותים - הוגברה התאורה , וחובר קו טלפון . העולים הועסקו גם מפה : 5 מערכת הכבישים בפלשתינה ) א"י 1929 , ) מפה : 4 מערכת הכבישים בארץ ישראל ערב הכיבוש הבריטי , 1917 . 1 השוו בין שתי המפות וכתבו : אילו שינויים ערכה ממשלת המנדט במערכת הכבישים בשטחי ארץ ישראל ? . 2 מדוע השקיעה ממשלת המנדט בפיתוח מערכת הכבישים בארץ ישראל ? היעזרו בכתב המנדט בעמ' . 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר