עמוד:153

תפקידים המוגדרים בחוק , שבהם יש לנשיא שיקול דעת בין תפקידי הנשיא המוגדרים בחוק , יש 3 תפקידים שבהם הוא מפעיל סמכות ושיקול דעת : תפקידו בכינון הממשלה , תפקידו בפיזור הכנסת , וסמכות החנינה הנתונה בידו . תפקיד הש 1 יא בכינון הממשלה לפי התקנון ל'חוק יסוד : הממשלה' ( משנת : ( 2001 " משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה , לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת , את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך" ( סעיף תפקידו של הנשיא בהרכבת הממשלה כרוך בשיקול דעת : הנשיא ישקול מיהו חבר הכנסת בעל הסיכוי הטוב ביותר להרכיב ממשלה שתקבל את אמונם של רוב חברי הכנסת . בדרך כלל סביר שהנשיא יפנה אל ראש המפלגה הגדולה , אך הוא עשוי לפנות אל חבר כנסת שאינו משתייך לסיעה הגדולה אם הוא מעריך שביכולתו ליצור קואליציה הנתמכת על ידי רוב חברי הכנסת ** . תפקיד NTO בפיזור הכנסת על פי התיקון ב ' חוק יסוד : הממשלה ' ( משנת , ( 2001 אם נוכח ראש הממשלה כי קיים בכנסת רוב המתנגד לממשלתו ושעקב כך נמנעת אפשרות לפעולה תקינה של הממשלה , הוא רשאי , בהסכמת נשיא המדינה , לפזר את הכנסת . גם תפקיד זה מחייב בשיקול דעת , שהרי החוק קובע שפיזור הכנסת ייעשה "בהסכמת נשיא המדינה" ( סעיף 29 בחוק . ( במצב המתואר יפנה ראש הממשלה אל הנשיא ויבקשו להיענות ליוזמתו ולפזר את הכנסת . לנשיא המדינה נתונה על פי החוק הסמכות להסכים או לא להסכים לכך . שיקול הדעת שיפעיל הנשיא במקרה זה הוא טובת המדינה והיכולת להפעלה מסודרת ותקינה של השלטון . ** ? * י להאמין נציג דיפלומטי - לאשר את המינוי , ולהעניק לנציג הממונה הכרה רשמית ואמץ . 2 נתב האמנה - מסמך שהנציג הדיפלומטי מקבל , המסמיך אותו לפעול בשמה של מדינתו במדינה אחרת . ^ . M האם רצוי לדעתכם להגביל את כהונת הנשיא tec שנים ! נמקו עמדתכם . ג . מדוע נדרש רוב של 61 חברי כנסת בבחירת נשיא המדינה ! . 4 מדוע בחירת הנשיא היא חשאית ! הציגו נימוקים בעד ונגד חשאיות הבחירה בנשיא המדינה . מה עמדתכם בנושא ! נמקו . ד . מה הן הדרישות מן המועמד לנשיאות בישראל ! האם ראוי , לדעתכם , להוסיף על דרישות אלה או לשנותן ! נמקו עמדתכם . . 11 מדוע , לדעתכם , חותם הנשיא על כל חוק פרט לחוקים הנוגעים לסמכויותיו ! . 1 מדוע , לדעתכם , נמסר תפקיד מינוי השופטים לנשיא המדינה' * נושא מינוי השופטים נידון בפרק התשיעי , העוסק ברשות השופטת . לגבי נושאי משרות אחרות ראו פירוט בפרק האחד עשר , העוסק בפיקוח ובביקורת על השלטון . ** על נושאים אלה תוכלו לקרוא בהרחבה בפרק השישי , העוסק במאפייני הדמוקרטיה הישראלית , ובפרק התשיעי , העוסק ברשות המבצעת . תפקידי חובה תפקידי החובה של הנשיא הם אותם תפקידים שהחוק קבע שעליו למלא . בתפקידים אלה הנשיא נותן תוקף רשמי להחלטות של רשויות השלטון השונות , בעיקר הכנסת והממשלה : . 1 הנשיא חותם על כל חוק - חוץ מחוקים הנוגעים לסמכויותיו . . 2 הוא נוטל חלק בתהליך כינון הממשלה ומקבל את התפטרות הממשלה בהתאם לחוק . . 3 הנשיא מקבל מן הממשלה דין וחשבון על ישיבותיה . 7 . 4 הוא מאמין ' את הנציגים הדיפלומטיים של המדינה ומקבל את כתבי ההאמנה של נציגים דיפלומטיים שמדינות חוץ שיגרו לישראל . . 5 הנשיא חותם על אמנות ( הסכמים ) עם מדינות חוץ , לאחר שאושרו על ידי הכנסת . . 6 הוא נוטל חלק בתהליך מינוים של שופטים ושל נושאי משרות אחרים ( כמו מבקר המדינה ונגיד בנק ישראל , ( ובהעברתם מכהונתם * . הצגת חברי הססטלה החדשה לפני הנשיא יצחק נבון ( אוגוסט ( 1981

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר