עמוד:144

ד . נגיד בנק ישראל נגיד בנק ישראל עומד בראש בנק ישראל , שהוא הבנק המרכזי של המדינה . הנגיד מתמנה על ידי נשיא המדינה בהמלצת הממשלה ל5- שנים , ואפשר להאריך את כהונתו . אין בחוק הגבלה על משך הכהונה . תפקידו וסמכויותיו של הנגיד ( על פי 'חוק בנק ישראל תשי"ד . 1 : ( ' 1954- הנגיד מנהל את בנק ישראל וכן משמש כיועץ לממשלה בענייני מטבע ובעניינים כלכליים נוספים . הנגיד מוסר לממשלה ולוועדת הכספים של הכנסת דו " חות בעניינים הקשורים בפעילות של בנק ישראל - לגבי אמצעי התשלום במשק ולגבי עניינים כלכליים אחרים . בתפקידו כמנהלו של בנק ישראל הוא עוסק בנושאים כמו מערכת הכספים , מערכת הבנקאות , מדיניות האשראי ושערי הריבית . הנגיד קובע את המדיניות המוניטרית ( הכספית , ( את שער החליפין של המטבע הלאומי , ואת שער הריבית של הבנקים . לצד הנגיד פועלת מועצה מייעצת המורכבת מנציגי מגזרים במשק והיא דנה בנושאים כלכליים לאומיים . . 2 לצד פעילותו של הנגיד כיועץ מקצועי לממשלה בתחום הכלכלי-כספי , מדי פעם הוא מותח ביקורת על מדיניותה ופעולותיה , בעיקר בנושאי תקציב המדינה . בביקורתו נעזר הנגיד לעתים באמצעי התקשורת ובדעת הקהל - כדי להשפיע על הממשלה . בדומה ליועץ המשפטי לממשלה , גם נגיד בנק ישראל נקלע לעתים לעימותים עם הממשלה , ובעיקר עם שר האוצר , על רקע אי הסכמה לגבי המדיניות הכלכלית הרצויה למדינה . חוק בנק ישראל קובע שעל הנגיד להקדיש את כל זמנו למשרתו . כדי להגן עליו מפני כפל אינטרסים , החוק אוסר על הנגיד להיות חבר כנסת או חבר מועצה של רשות מקומית . נאסר עליו להחזיק במניות של בנק מסחרי או של מוסד כספי , ואסור לו לעסוק בכל עסק . עם זאת מותר לנגיד להיות פעיל בעולם האקדמי , להיות חבר בוועדות מדעיות או במוסד ציבורי , בוועדות בין-לאומיות או במוסדות בין-לאומיים . כל אלה בתנאי שלא יקבל שכר על פעילות זאת , ובתנאי שהממשלה תיתן הסכמתה לכך . הממשלה היא הקובעת את שכרו של הנגיד , והיא גם רשאית להציע לנשיא המדינה להפסיק את כהונתו . במקרים של חילוקי דעות בין הנגיד לבין הממשלה , הממשלה רשאית להציע לנשיא להפסיק את כהונת הנגיד בשל העדר יכולת לשיתוף פעולה ביניהם . על רקע זה רשאי גם הנגיד להתפטר מתפקידו , ובמקרה זה ישולם לו שכרו לכל תקופת הכהונה . חשיבותו של תפקיד נגיד בנק ישראל היא בעיקר בביקורת המקצועית-כלכלית שהוא מציג מעת לעת על מדיניות הממשלה . הנגיד מציג את עמדתו בנושאים כמו רמת האינפלציה , האבטלה , קצב הצמיחה במשק , מאזן התשלומים , חלוקת המשאבים , המיסוי ומדיניות התקציב של הממשלה . לעתים הוא גם משנה את שער הריבית כדי להשפיע על מצב המשק . בדומה ליועץ המשפטי לממשלה , גם לנגיד בנק ישראל יש שני תפקידים שעשויים לגרום למתח ולעימות עם הממשלה . מצד אחד הוא יועצה הכלכלי , ומן הצד האחר הוא מעביר לעתים ביקורת על מדיניותה ופעולותיה ופועל באופן המנוגד לה ( למשל על ידי טיפולו בשער הריבית בניגוד לעמדת שר האוצר . ( להרתנח . הערן ועדת בייסקי לחקירת פרשת ויסות מניות הבנקים ועדת חקירה בראשות שופט בית המשפט העליון , השופט משה בייסקי , שהוקמה בשנת 1985 כדי לחקור בפרשת ויסות מניות הבנקים ונפילת שוק המניות בשנת . 1983 מדוע הוקמה הוועדה ? באותו זמן נהגו הבנקים להעלות את שערי המניות שלהם על ידי יצירת ביקושים וקליטת היצעים , וכך עלו מחירי המניות ללא הצדקה . פעולות אלה גרמו בסופו של דבר למשבר - אנשים רבים ביקשו למכור את מניותיהם והתרחשה התמוטטות של המניות . המשבר היה כה חריף עד כי הבורסה לניירות ערך נסגרה . אזרחים רבים איבדו את חסכונותיהם והלחץ הציבורי שנוצר בעקבות הפרשה גרם לממשלה למנות ועדת חקירה בראשות שופט , שתחקור בעניין . דו " ח הוועדה כלל המלצות לשינוי בשוק ההון בישראל והמלצות אישיות לגבי אישים שהיו מעורבים בוויסות המניות . נקבעה אחריותו האישית של נגיד בנק ישראל והומלץ על סיום כהונתו , וכן נקבעה אחריותם האישית של שרי האוצר שכיהנו באותה תקופה ( יגאל הורוביץ ויורם ארידור . ( הוועדה המליצה ש5- מראשי הבנקים הגדולים שעסקו ב " וויסות" המניות לא ימשיכו לכהן כראשי הבנקים ולא ימלאו כל תפקיד בכיר במערכת הבנקאות הישראלית , ואס לא יתפטרו מרצונם - יועברו מתפקידיהם על ידי הגופים המוסמכים . כדאי לבקר באתר בנק ישראל , שכתובתו : www . bankisrael . gov . il באתר תמצאו מידע אודות בנק ישראל , תולדות הבנק , נגיד הבנק , תפקידי הבנק ומדיניותו , התפתחויות כלכליות בישראל ועוד . נגיד בנק ישראל , דוד קליין , מגיש את הדרה השנתי של בנק ישראל לראש הממשלה אהוד ברק ( סארס , ( 2000

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר