עמוד:101

תהליך החקיקה בכנסת קריאת ראשתה • מגיש ההצעה ( חבו הכנסת או השר ) מציג את הצעתו , • חברי הכנסת מביעים דעותיהם לגבי ההצעה . • נערכת הצבעה אם להעביר את ההצעה לאחת מוועדות הכנסת או להחזירה למגיש ההצעה ( חבר כנסת או חבר בממשלה . ( דיון נוועדת • הוועדה דנה בהצעה על סעיפיה השונים . כדרך כלל דיוני הוועדה הם בדלתיים סגורות . • היועץ המשפטי לממשלה , סגניו ועוזריו וכן היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה עומדים לרשות הוועדה לכל עזרה שתידרש בניסוח החוק , ההצעות וההסתייגויות . • הוועדה מזמינה מומחים ושומעת את דעתם בנושא . • הוועדה רשאית להזמין נציגי קבוצות בציבור , שיש להן עניין בנושא , להופיע בפניה . • הוועדה רשאית להציע תיקונים בהצעה , בתנאי שהתיקונים לא יחרגו מן הנושא של ההצעה . • דיוני הוועדה הם לעתים קרובות ממושכים , בגלל הצורך לבחון את ההצעה מהיבטים רבים : ההיבט החוקימשפטי , ההיבט המקצועי-ענייני , ההיבט הציבורי וההיבט התקציבי . • הוועדה רושמת לפניה הסתייגויות של חבריה מסעיפי ההצעה השונים . קריאה שג"ה • הוועדה מחזירה לכנסת נוסח של ההצעה שאושר על ידיה ומצרפת את ההסתייגויות של חברי הוועדה , של חברי כנסת אחרים ושל נציגי הממשלה . • יו " ר הכנסת מניח את ההצעה בצירוף ההסתייגויות על שולחן הכנסת . • הדיון מתחיל בהרצאה טפי יו"ר הוועדה ( או חבר ועדה שנתמנה על ידו . ( הוא מציג בפני הכנסת את השאלות שנדונו בוועדה , את ההסתייגויות ואת השינויים שהוכנסו בהצעה . • היו"ר מעמיד להצבעה את סעיפי החוק אחד לאחד . • אם נרשמה הסתייגות לסעיף מסוים , יקבל המסתייג רשות דיבור ל5- דקות להנמקת הסתייגותו . • יו " ר הוועדה משיב למסתייגים . • נערכת הצבעה על ההסתייגויות . • בכל שלב בדיון רשאי חבר ממשלה לדבר בשם הממשלה . • בכל שלב של הדיון רשאית הכנסת - לפי הצעת הממשלה או יו"ר הוועדה - להטיל על הוועדה לחזור ולדון בהצעה כולה או בשאלה מסוימת לגבי ההצעה . קריאה שלישית • נערכת מיד בתום הקריאה השנייה . • הממשלה או יו " ר הוועדה רשאים לבקש דחיית ההצבעה בשל הסתייגויות שהתקבלו בקריאה שנייה . • הצבעה על הנוסח הסופי של החוק כולו כפי שהתקבל בקריאה השנייה . • "רשומות " הן חוברות שהמדינה מפרסמת בהן חוקים , תקנות והצעות חוק לידיעת הציבור . הפרסום ברשומות נותן לחוק תוקף משפטי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר