עמוד:93

עבודת הכנסת מאורגנת במידה רבה על בסיס סיעתי . מרכזיותן של הסיעות בעבודת הכנסת עולה מן העובדות הבאות : . 1 מרבית הדיונים במליאת הכנסת הם דיונים סיעתיים . בדיונים אלה כל סיעה מקבלת זמן דיבור בהתאם לגודלה , והיא מחלקת אותו בין חבריה . הסיעה קובעת מי מחבריה ידבר בדיון ובמשך כמה זמן הוא ידבר . ( זאת בשונה מהדיונים האישיים , שבהם מוקצב זמן דיבור לחברי הכנסת עצמם ולא לסיעות ( . הדיונים החשובים הנערכים בכנסת הם דיונים סיעתיים : דיונים בעניין כינון הממשלה , הצעות תקציב , הצעות אי אמון . . 2 הצעות לסדר היום והצעות חוק פרטיות נקבעות בדרך כלל על בסיס מכסה סיעתית . הגשת הצעה כזאת מחייבת הסכמה-מראש של הסיעה . גם השאילתות מקבלות לעתים את אישור הסיעה . . 3 קביעת החברים בוועדות הכנסת נעשית על פי מפתח מפלגתי והיא נקבעת במשא ומתן בין הסיעות . 4 בעת הרכבת ממשלה חדשה , נציגי סיעות הכנסת נפגשים עם הנשיא להתייעצויות . . 5 סדר הישיבה בכנסת הוא על בסיס סיעתי . . 6 על פי חוק מימון מפלגות - כל סיעה זכאית לקבל מן המדינה הקצבה כספית למימון הוצאותיה השוטפות . הסכום מוקצב בהתאם לגודל הסיעה בכנסת . . 7 סיעות הכנסת יכולות להגיש הצעות החלטה סיעתיות ולמסור הודעות סיעתיות בכנסת . . 8 מרבית ההצבעות בכנסת הן על בסיס סיעתי . בהצבעות אלה חברי הכנסת החברים בסיעה מצביעים על פי החלטת סיעתם ולא על פי שיקול דעתם האישי . כלומר , קיימת " משמעת סיעתית . " המאמצת הסיעתית " משמעת סיעתית , " פירושה : חיוב חברי הסיעה להצביע בהתאם להחלטת סיעתם . גם אם חבר כנסת אינו מסכים לעמדת סיעתו בהצבעה , הוא חייב במשמעת הסיעתית . המשמעת הסיעתית של חברי סיעות הקואליציה חשובה לצורך תפקודה התקין של הממשלה , שהרי אם כל חבר בסיעת הקואליציה התומכת בממשלה ינהג בהצבעתו מתוך שיקול דעת עצמאי , הממשלה עלולה להיכשל בהצבעות בכנסת ואף ליפול . מכאן שהמשמעת הסיעתית מגבירה את יציבות מערכת השלטון בישראל . יש מקרים שבהם סיעה מאפשרת לחבריה חופש הצבעה או הצגת עמדה עצמאית מעל לדוכן הכנסת - זאת בדרך כלל בנושאים שאינם מרכזיים או בנושאים מצפוניים . מפלגות היוצרות ביניהן ברית להקמת סיעה משותפת בכנסת מסכימות ביניהן לעתים על חופש הצבעה לחברי הסיעה מן המפלגות השונות , וזאת בנושאים שהן מגדירות מראש או בנושאים הנחשבים בעיני חבריהן כחשובים ועקרוניים . במקרים אלה מתקיימת משמעת מפלגתית אך לא מתקיימת משמעת סיעתית . הן גם מקבלות מימון נפרד לפעילותן . & . M הציגו נימוק בעד ונימוק נגד קביעת הצבעה בכנסת על בסיס סיעתי . . % חוק מימון המפלגות קובע שסיעה הקיימת בכנסת זכאית לקבל מימון להוצאותיה לצורך הבחירות לכנסת הבאה , בעוד שסיעה חדשה אינה זכאית לכך . הציגו נימוק בעד ונימוק נגד הוראה זאת . . '\ הציגו יתרון אחד וחיסרון אחד של המשמעת הסיעתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר