עמוד:61

ב . מחלוקת לגבי דמותה של ישראל כמדינה יהודית . מהי זהותה היהודית של המדינה , ומה היא צריכה להיות ? האם הזהות היהודית מתבטאת בזיקה לערכים דתיים-יהודיים או בזיקה לתרבות היהודית ? המחלוקת בשאלה זאת מוצגת לעתים בטעות כעימות בין "דתיים" ל"חילונים , " אולם גם בקרב המאמינים וגם בקרב הלא-מאמינים קיימות עמדות שונות בשאלות אלה . אחת הדרכים למיין את גישותיהם של היהודים אזרחי המדינה לשאלת זהותה היהודית של מדינת ישראל , היא להבחין בין אלה המדגישים " דתיות" בהגדרת זהותם היהודית לבין המדגישים "לאומיות חילונית : " • יהודים חילונים - מדגישים זהות יהודית המתבססת על מוצא , היסטוריה , תרבות וגורל משותפים . הם שואפים לשמר את זהותם זאת במסגרת מדינה לאומית יהודית . זיקתם ליהדות אינה דתית ואינה קשורה במחויבות לאמונה ולאורח חיים דתי . לפי תפיסה זאת , מדינה יהודית פירושה "מדינת היהודים" - מדינה ציוניתריבונית ובה רוב יהודי שיקבע את דמותה התרבותית ואת אופיה . • יהודים ליבראלים - טוענים שהמדינה המודרנית צריכה להיות חילונית , וכי נושאי דת ואמונה הם עניינו הפרטי של כל אדם ולא עניינה של המדינה . התומכים בגישה זאת - חלקם חילונים לאמאמינים , וחלקם מאמינים בעלי השקפת עולם ליבראלית . גם החילונים וגם הליבראלים דורשים שינויים במעורבות הדת בחוקיה ובמוסדותיה של המדינה , ואלה וגם אלה מעונייניס שהמדינה תספק שירותי דת לאוכלוסייה , אך מתנגדים לאכוף על האזרח הלא-מאמין חוקים ומוסדות דתיים . • יהודים מסורתיים - קרוב למחצית האוכלוסייה היהודית מגדירים עצמם כמסורתיים , התומכים במיזוג של דת ולאומיות . המסורתיים רוצים לתת למדינה אופי יהודי דתי מתון ומתנגדים להפרדת הדת מן המדינה . בנושאים מסוימים בעלי השקפה זאת תומכים בגמישות של מוסדות הדת , למשל : מציאת פתרון מכובד לפסולי חיתון או למשחקי כדורגל בשבת . • ציונים דתיים - לדעתם המדינה הלאומית-היהודית חייבת להיות דתית , כי לפי השקפתם הדת והלאום היהודיים הם שלמות אחת . זוהי קבוצה ציונית המתנגדת בתוקף להפרדת הדת מן המדינה והשואפת לקיים בישראל את ההלכה היהודית בכל תחומי החיים . באופן כללי בעלי השקפה זאת מקבלים את מרות המדינה ואת חוקיה , מלבד מקרים שנראים להם מנוגדים להשקפתם הדתיתלאומית . התפיסה הדתית-לאומית רואה בהקמת המדינה את התחלת הגאולה , ודוגלת בשיתוף פעולה עם הציונות הלא-דתית . • חרדים - אינם רואים במדינת ישראל מדינה יהודית של ממש . זאת משום שהמדינה הוקמה על ידי התנועה הציונית ולא הייתה חלק מתהליך הגאולה המשיחי , ומשום שחוקי המדינה אינם חוקי ההלכה והנהגת המדינה אינה דתית . החרדים תומכים במדינת הלכה המנוהלת לפי חוקי התורה . בין החרדים קיימים כמה זרמים : חלקם משתתפים במערכת הפוליטית ומנסים להשפיע בה , ואחרים - שהם במיעוט - אינם מכירים כלל במדינה . להרח rjyn / 0 חילוקי דעות בנושאי דת ומדינה גורמים למשברים ממשלתיים בחודש פברואר 1951 נפלה הממשלה בראשות דוד בן גוריון בהצבעת אי אמון בכנסת בגלל שאלת החינוך במחנות העולים והמאבק על זרם עובדים דתי בחינוך . בשנים שקדמו לכך היו ניסיונות הידברות בין המפלגות הדתיות לבין מפלגת השלטון מפא " י בנושא זה , ואף הושגו הסכמים שונים . בין השאר סוכם בין מפא " י לדתיים שכל ילדי תימן , שהתחנכו במחנות העולים , יקבלו חינוך דתי . בחודש דצמבר 1976 הגיעו לארץ מטוסי אף15- מארצות הברית , ובבסיס חיל האוויר נערך מפגן אווירי שבין צופיו היו גם שרי הממשלה . המפגן התארך , והשרים הגיעו לבתיהם לאחר כניסת השבת . בעקבות האירוע הוגשה בכנסת הצעת אי אמון בממשלה , ובהצבעה הצביעו שרי הממשלה מטעם המפד"ל "נמנע , " במחאה על חילול השבת . בגלל האירוע פיטר ראש הממשלה דאז , יצחק רבין , את שרי המפד " ל והגיש לנשיא המדינה את התפטרותו . הדבר הביא לבחירות מוקדמות ולחילופי השלטון הראשונים בתולדות המדינה . • הציגו נימוק בעד חקיקה בענייני דת שיעלה אדם דתי , וכן נימוק נגד חקיקה שיעלה אדם חילוני . רבין עומד ליד אחד מסג 1 ו 0 י F- 15 בב 0 י 0 חיל האוויר , דצמבר 1 976 בן גוריון מבקר בבית 0 פר לילדי טולים במעברה , ! ובסבר 1950

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר