עמוד:53

נ . סמלי המדינה הם סמלים יהודיים סמליה של מדינת ישראל הם סמלים יהודיים-ציוניים : סמל המדינה , דגלה והמנונה מבוססים על סמלים יהודיים מסורתיים , על זיקת העם היהודי לארץ ישראל ועל רעיון חידוש הריבונות היהודית בה . סמלה של מדינת ישראל הוא מנורה בת שבעה קנים אשר משני צדיה ענפי זית ומתחתיה כתובה המלה "ישראל . " סמל זה נקבע על ידי מועצת המדינה הזמנית בשנת . 1949 המנורה שבסמל מועתקת מציור המנורה בשער טיטוס ברומא . מקורו של סמל המנורה הוא מקראי : המנורה הייתה אחד מתשמישי המשכן , ובמשך הזמן היא הפכה לאחד הסמלים הדתייםלאומיים היהודיים . דגל המדינה הוא דגלה של התנועה הציונית . צבעי התכלת והלבן של הדגל הם צבעי הטלית . המגן-דוד המשולב בדגל המדינה הוא סמל יהודי-מסורתי שאומץ על ידי מנהיגי הציונות . ההמנון הלאומי , "התקווה / ' המבטא את הגעגועים לארץ ישראל ואת השאיפה לריבונות יהודית בה , היה המנונה של התנועה הציונית : "להיות עם חופשי בארצנו , ארץ ציון וירושלים " . להרחבת / VJ 67 . סיפורה של "התקווה" ההמנון הלאומי "התקווה , " כמו הדגל והסמל , מבטא את הערכים המרכזיים של האוכלוסייה היהודית ומשמש עבורה מוקד להזדהות . אך בשונה מן הדגל והסמל , אין חוק הקובע את ההמנון הלאומי של ישראל . את מילות "התקווה" חיבר המשורר נפתלי הרץ א > מבר ( 1909-1856 ) והן היו מקובלות כהמנון התנועה הציונית לפני הקמת המדינה וביטאו את הרגשות הלאומיים היהודיים ואת התקווה לשוב לארץ ישראל ולהקים בה מדינה יהודית ריבונית . מילות השיר כיום שונות מעט מאלה שהיו נהוגות לפני הקמת המדינה . כיום השיר כולל שני בתים וכעבר כלל תשעה בתים . במשך השנים הועלו הצעות לשינוי ההמנון , מטעמים שונים . היו שהציעו את השיר " תחזקנה , " שהיה מקובל בתנועת העבודה , אחרים הציעו את "שיר המעלות " ( מזמור קכ " ו בתהילים , ( ולאחרונה הוצע השיר " ירושלים של זהב . " יש הטוענים שההמנון הלאומי הוא ציונייהודי וכי לאוכלוסייה הלא-יהודית קשה להזדהות אתו . להרתנח . הער 1 סעיף 5 בחוק הדגל והסמל קובע : " הפוגע בכבוד דגל המדינה או בכבוד סמל המדינה או גורם לפגיעה בכבודו או משתמש בו באופן שיש בו כדי לפגוע בכבודו , דינו - מאסר עד שנר , אחת או קנס " ... מתון חוק הדנ > והטמל תש"ט1949-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר