עמוד:13

ג . הידלדלוזת הא ֹ וזֹון האוזון מצטבר בגבהים של 50-12 ק"מ מעל לפני הקרקע , באזור המכּונה "שכבת האוזון" - שכבת אוויר שיש בה ריכוז אוזון גבוה יחסית . אמנם גם בשכבה זאת ריכוז האוזון הוא זעיר ביותר 1 ) למיליארד , ( אבל לגבינו , היצורים החיים על פני כדור הארץ , חשיבותו רבה מאוד . מדוע ? מפני שבהימצאותו בשכבות העליונות של האטמוספרה , האוזון מגן עלינו מפני הקרינה המסוכנת של קרני השמש העל-סגולות . אוזון זה מכּונה "האוזון הטוב . " כדאי לציין שכמויות זעירות של אוזון נוצרות גם סמוך לפני הקרקע . פעילות האדם גורמת לעלייה בריכוזו , ומכיוון שהוא מזיק לבריאות הוא מכּונה "האוזון הרע . " מאמר מדעי שהתפרסם ב1974- דן במטוסי הסילֹון הטסים בגובה רב , ובהשפעה שעלולה להיות להם על האטמוספרה . המאמר ניבא כי הגזים הנפלטים מהמנועים של המטוסים הללו יגרמו לירידה חדה בריכוז "האוזון הטוב" בשכבות הגבוהות של האטמוספרה , וכי בכך הם עלולים לפגוע במעטה ההגנה מפני קרינת השמש . בעקבות המאמר צומצמו מאוד טיסותיו של מטוס הקְרנק ֹ ְרד המהיר , ולא פותחו מטוסים נוספים כדוגמתו . עובדה זאת העלתה במידה רבה את על ּ ו התפעול והתחזוקה של המטוס , עד שק ּ ְרקע סופית , בשנת 2003 ( פריט . ( 9 בשנת 1985 עלתה בעיית האוזון לתשומת הלב העולמית בעקבות מחקרים שנעשו על ידי צוות מדענים בריטי , שעקב אחר ריכוז האוזון באטמוספרה באזור אנטאְרקטיקה ( הקוטב הדרומי . ( הצוות מצא שמדי שנה , בחודשים ספטמבר-אוקטובר , חלה ירידה תלולה בריכוז האוזון מעל ליבשת הקפואה . תופעה עונתית זאת , אשר ּ כ ּ ו "הח ֹ וּובשכבת הא ֹ ְרֹון , * " גרמה לדאגה רבה בעולם - גבר החשש להתחזקות הקרינה העל-סגולה באזור הקוטב הדרומי . . 9 פרידה ממטוס הקונ קורד ב טיסה ה אחרונ ה שלו בשנת , 2003

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר