עמוד:5

פתח דבר מזג האוויר הוא נושא המעסיק אותנו מדי יום . אנחנו מחליטים על פעילויות שונות על פי מזג האוויר , למשל : אילּו בגדים ללבוש ; האם לצאת לטיול ; האם ללכת לרחוץ בחוף הים ; ועוד . אמצעי התקשורת מספקים לנו תחזיות לגבי מזג האוויר הצפוי , אך גם ידיעות אודות תופעות אקלימיות יוצאות דופן , בעלות עוצמה והשפעה רבה , ולעתים אף הרסנית , על אדם ורכוש . אלה הם , למשל , ס ּ ּוות ההוריקן וסּופות הטורנדו , גשמי המֹונסּון הכבדים , סּופות הברקים , השיטפונות , סּופות החול ועוד . אנחנו נעזרים באמצעים שונים כמו מזגנים ותנורי חימום כדי להקל ולווסת את תנאי מזג האוויר במקומות מגורינו . ולמרות זאת , תנאי האקלים באזורים השונים על פני כדור הארץ - הם הקובעים במידה רבה את אורח החיים של בני האדם : אילּו גידולים חקלאיים ניתן לגדל , היכן אפשר לפתח אתרי תיירות ומאיזה סוג , אילּו בתים צריך לבנות כדי שיתאימו לתנאי האקלים , ובכלל - איך מתנהלים חיי היום-יום . בספר שלפניכם תוכלו לערוך מסע במרחבי האטמוספרה העוטפת את כדור הארץ , ולהבין מהי האטמוספרה ומה הם התהליכים השונים המתרחשים בה : מדוע נושבת הרוח ; איך נוצרים עננים ; מתי יורד גשם , ומתי יורדים ברד או שלג ; מדוע שונה האקלים באזורים השונים על פני כדור הארץ ; איך נוצר הּוריקן , ואיך נוצר טורנדו ; כיצד יודעים החזאים מה יהיה מזג האוויר בימים הקרובים , ומדוע לעתים הם אינם יכולים לדייק במתן התחזית . הספר עונה לא רק על השאלות הקשורות להשפעת האקלים על האדם , אלא גם על שאלות כגון : האם האדם משפיע על האקלים , ובמה ; מהו אפקט החממה ; והאם כדור הארץ שלנו אכן מתחמם . הלימוד בספר מלּווה בשפע של תמונות , איורים , מפות ופעילויות . לצד אלה יופיעו בספר : מילון מושגים המגדיר ומבהיר את המושגים הרבים הנלמדים בספר . מילון המושגים מופיע בין הנספחים שבסוף הספר , וההפניה אליו נעשית באמצעות כוכביות המסומנות בטקסטים . עוד מבט - קטעי העשרה העוסקים בתופעות ובתהליכים המתקשרים לתוכני הלמידה . הפניה לפריטים בספרייה הווירטואלית של מטח - מאמרים , תמונות , איורים וקישורים לאתרי אינטרנט , שנועדו להדגמה , להרחבה ולהעשרה של תוכני הלמידה . פעילויות מאתגרות הדורשות קצת יותר השקעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר