עמוד:4

בתחילת הפרק התלמידים לומדים למצוא ממוצע של קבוצת מספרים בעזרת דיאגרמת עמודות: לבעיה שהצגנו בעמוד הקודם הם מציירים עמודות מתאימות: 1010 12 משבצות, 7 משבצות, 15 משבצות ו6 משבצות. אחר כך הם מעבירים משבצות מעמודה לעמודה עד שמתקבלת דיאגרמה שצורתה מלבן. גובה המלבן הוא הממוצע. דרך למידה זו ממחישה את המשמעות של גודל הממוצע. כך, למשל התלמידים נוכחים לדעת שהממוצע הוא ערך הגדול מהערך הנמוך ביותר של קבוצת המספרים (6) וקטן מהערך הגבוה ביותר (15). דרך זו מוליכה לנוסחה המקובלת לחישוב ממוצע ולפיה יתקבל הפתרון הזה: 0 : 4 = 1(5 + 26 + 7 + 11) מספרסכום כל הילדיםהקלפים חקר נתונים - המים פרק זה הוא פרק נוסף בסדרת הפרקים בנושא "חקר נתונים" שנלמדו בשנים עברו (מכיתה ב' ואילך). מטרתו העיקרית של פרק זה היא לחזק את השימוש בכלים של חקר נתונים שאותם הכירו התלמידים בעבר: איסוף נתונים, ארגון וייצוג של הנתונים, ניתוחם ולבסוף - הסקת מסקנות. בפרק נתמקד בהסקת מסקנות בעזרת מדדים סטטיסטיים כמו שכיח, טווח, חציון, ממוצע חשבוני ושכיחות יחסית. בפרק זה יחקרו התלמידים את נושא המים מהיבטים שונים. הם יחקרו את צריכת המים הביתית שלהם, את הצריכה הביתית על פי ערים בישראל, את כמויות המשקעים בישראל וכן את המצב של מפלס הכנרת. אחוזים הפרק "אחוזים" הנלמד בכיתה ה' הוא הראשון בפרקי האחוזים בסדרה "שבילים" לבית הספר היסודי ומשמש "טעימה" ראשונה בנושא זה. התלמידים יעמדו על משמעות האחוז ויכירו שימושים של אחוזים בחיי היומיום. בשלב זה יעסקו התלמידים בפעילויות לא מורכבות בנושא אחוזים שבהן אחוזים פשוטים בלבד, כמו %,50 %1, %25% ,10. בנושאים המורכבים יותר הקשורים לאחוזים יעסקו התלמידים בכיתה ו'. סביר להניח שהתלמידים כבר פגשו אחוזים בחיי היומיום, ולכן בחרנו לפתוח את הפרק בפעילות שבה ניתנת לתלמידים הזדמנות לשוחח על ידע זה. בשלב הראשון של הלמידה - במקום להציג לתלמידים רעיון חדש, למשל, %25 שווה ל14, ולתרגל אותו, מציגים לתלמידים בעיה המאפשרת להם להסיק בעצמם את הרעיון החדש, לדוגמה: מבקשים מהם למצוא את הקשר בין 41 ל%25 בדיאגרמת עיגול. לאחר התנסות בכמה רעיונות חדשים כאלה מסכמים באופן פורמלי את הרעיונות שנלמדו. לאחר הסיכום יש תרגול נוסף מתוך הנחה שהסיכום המילולי עוזר לתלמידים להבין את מה שכבר עשו, ולאחריו אולי יצליחו לפתור את מה שקודם הבינו באופן חלקי בלבד. פסים כך מתקבל מחזור למידה ובו שלושה חלקים: פעילויות למידה, דיון וסיכום ולבסוף תרגול נוסף. זו התלבושת האחידה שלי... אנו מאחלים לילדיכם לימוד מועיל ומהנה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר