עמוד:74

74 ג ל מ י ד ע 74 ספינות משוטים הספינות הראשונות ששייטו במרחבי הים התיכון היו בנויות מעץ, והתקדמותן נעשתה באמצעות משוטים - משוטים בודדים בספינה קטנה, ומשוטים רבים בספינה גדולה. כוחה של הרוח אחר כך הופיע המפרש - יריעת בד גדולה ורחבה התלויה על תורן. כאשר נושבת רוח, היא פוגעת במפרש ודוחפת את הספינה קדימה. עם הזמן הוסיפו לאונייה עוד תרנים, והיה אפשר לבנות ספינות עם מפרשים מרובים, ואלה הוסיפו להן מהירות. ספינות המפרש נעשו גדולות ומשוכללות יותר, והיה להן תפקיד חשוב בגילוי ארצות ויבשות חדשות ברחבי העולם שמחוץ לאזור הים התיכון ואירופה. מספינות לאוניות גדולות לפני כ200- שנה החלו ספינות המונעות במנוע קיטור לשייט בים התיכון. גוף הספינות נבנה מפלדה וממתכות אחרות, ולא מעץ, כמו הספינות הישנות. מאז המנועים השתכללו, ובמקום בקיטור הם מונעים כיום בדלק. כך יש להם עוצמה רבה, והם משיטים אוניות בעלות ממדים עצומים למרחקים גדולים מאוד. תחבורה ימית של פעם... עם המצאת הספינות המונעות בקיטור, יכלו גם התיירים לשוט למרחקים גדולים. בתמונה: כרזת פרסום של אוניית קיטור איטלקית משנת ,1913 המפרסמת שיט מאיטליה דרך הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי אל דרום אמריקה ציור של צי ספינות מפרש מספרד מהמאה ה,16- לפני כ500- שנה הרומאים השתמשו בספינות משוטים הן לצורכי מסחר והן לצורכי מלחמה. השייטים, שהשיטו את הספינות בעזרת המשוטים בתנאים קשים במשך שעות ארוכות, היו בדרך כלל עבדים. בתמונה: תבליט של ספינת מלחמה רומית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר